Drupa komt in de kritieke fase
Deze maand is het voor drupa, de grootste grafimediabeurs ter wereld, extra spannend. Exposanten die niet hebben afgezegd, zijn verplicht veranderingen in hun standafmetingen voor het eind van de maand door te geven. Die info zal samen met alle afzeggingen en corona-maatregelen leiden tot een enorme job; het aanpassen van de totale plattegrond.
Organisator Messe Düsseldorf moest vanwege Covid-19 de beurs al uitstellen van juni 2020 naar april 2021. Vervolgens publiceerde de Messe speciale Covid-19 richtlijnen. Dat heeft consequenties voor mogelijkheden voor demo’s of andersoortige bijeenkomsten. Ook maakte het bekend de beurs in te korten van 11 naar 9 dagen. In juli gaven diverse grote namen aan af te zien van deelname. Heidelberg doet niet mee. De onderneming gaat voor regionale events en virtuele communicatie. Ook bedrijven als BOBST, Komori, manroland, Xerox gaven aan niet mee te doen met editie 2021. Over een aantal bedrijven, zoals HP, doen geruchten de ronde dat ze stevig minderen in vierkante meters.
Komen al die beslissers naar Düsseldorf?
Nu de beslismaand is aangebroken, moeten exposanten definitieve besluiten nemen. Ten eerste komt wel of geen deelname ter tafel. Loont deelname? De directies moeten inschatten of hun klanten en potentiële kopers de beurs wel zullen bezoeken en of het veilig is voor hun mensen. Komen al die beslissers naar Düsseldorf? Niet alleen de exposanten hebben verantwoordelijkheid naar hun mensen, dat geldt evengoed voor directies van bedrijven die zich op het event oriënteren op nieuw aan te schaffen apparatuur of diensten. En als besloten wordt toch mee te doen, dan volgt de discussie over de investering. De kans dat er minder meters gereserveerd worden is groot.
Grote namen die wel meedoen
Een aantal grote namen, zoals persenbouwers Koenig & Bauer en W & H, hebben duidelijk te kennen gegeven wel mee te doen. Shanghai Yoco Printing Machinery, UP Group, SCS Atomaberg en Tecnomac Italia hebben ook hun steun uitgesproken. Dat is een steun in de rug van de organisatie.
Totale beursplattegrond opnieuw inplannen is een gigantische klus
Het nieuwe hygiëneconcept, gecombineerd met de annuleringen en bedrijven die minder meters afnemen, maken het noodzakelijk om de halindelingen opnieuw te plannen - een gigantische taak voor het Messe-team. In een mededeling aan exposanten zei de Messe in augustus contact op te nemen met exposerende bedrijven om de volgende stappen te coördineren. ‘Uw momenteel goedgekeurde ruimte en toewijzing blijven de basis voor verdere planning. Mocht u een wijzigingsverzoek hebben, laat het ons dan uiterlijk 31 augustus 2020 weten. Wij nemen dan direct contact op om een vlot en succesvol proces te garanderen. Als we vóór 31 augustus 2020 geen feedback van u ontvangen, gaan we ervan uit dat u akkoord gaat met de bovengenoemde conceptuele aanpassingen en dat uw ruimtevereisten ongewijzigd blijven.'
Sommige bedrijven nemen juist extra ruimte
Van sommige exposanten is bekend dat ze overwegen extra ruimte in te nemen om de nodige ruimte te hebben om veilig alle producten te presenteren die ze oorspronkelijk hadden gepland om te laten zien, meldt Printweek. Een doorgewinterde marketingprofessional en een langdurige Drupa-exposant merkte op: ‘Ik zou graag willen zien hoe de lay-out er nu uitziet. Sommige exposanten halen veel mensen binnen, omdat ze weten hoe ze een buzz kunnen creëren.'