Pandemie raakt Xerox hard
In het tweede kwartaal zag Xerox de omzet wereldwijd met een derde afnemen in vergelijking met 2019. Ceo John Visentin stak zijn personeel, ondanks de daling van 800 miljoen dollar, een hart onder de riem en bedankte de medewerkers voor hun inzet gedurende deze ongekende periode.
In de drie maanden tot 30 juni daalde de verkoop met ruim 35% tot net onder 1,5 miljard dollar. Visentin lichtte toe dat bedrijven en organisaties in grote delen van de markt stil vielen of vrijwel stilgevallen waren. ‘Ik ben trots op onze medewerkers die deden wat noodzakelijk was in deze ongekend disruptieve periode om onze onderneming en klanten bij te staan, zeker die partijen die actief zijn in essentiële functies.’
Scenario’s hoe om te gaan met de pandemie
Verder zei ceo John Visentin dat financiële discipline door het hele bedrijf leidde tot een positieve aandeelwaarde en voldoende liquide middelen om door te gaan met investeren in de sleutelgebieden voor groei. ‘Niemand heeft controle over, of kan voorspellen, hetgeen er nu nog komt. We hebben heel wat scenario’s geschetst, waarmee we zeker zijn dat we flexibel kunnen omgaan met de impact die de pandemie nog op onze wereldwijde business gaat hebben.’
Goud, zilver, wit, lak en fluoriserende kleuren
Xerox lanceerde juist in deze periode de vernieuwde digitale Versant-pers met CMYK+ kit. Deze voegt 7 speciale kleuren toe aan de standaard vier basiskleuren cyaan, magenta, geel en zwart. Daarmee kan een enorm palet aan kleuren-effecten gecreëerd worden. Denk aan toevoegingen van tinten als goud, zilver, wit, lak en fluoriserende kleuren.
Xerox gaat metaal printen
Xerox concentreert de ontwikkelingsinspanningen rond vijf 'innovatiepijlers': 3D, sensoren en The Internet Of Things, schone technologie, digitale verpakking en kunstmatige intelligentie. De groep zei dat de Covid-19-situatie de trends en behoeften op sommige van die sleutelgebieden had versneld. ‘Covid-19 wees onder meer op de risico's die wereldwijd verspreide toeleveringsketens voor veel bedrijven met zich meebrengen. De 3D-printoplossing van vloeibaar metaal van Xerox kan de toeleveringsketens met lokaal geproduceerde onderdelen helpen versterken, en we blijven op schema om ons eerste product tegen het einde van het jaar te leveren,’ verklaarde Xerox.