Terug naar overzicht

Print
Nederlandse reclamefolders

Opt-in-systeem folders landelijk nieuws

Het nu ook in Den Haag aan banden leggen van de huis-aan-huis-bezorging van folders was voor de landelijke nieuwswebsite nu.nl aanleiding aandacht te besteden aan het onderwerp. Met een hoofdrol voor Thomas Hopman van Spotta.

  • 27 jul 2020

Zo’n opt-in-systeem, waarbij huishoudens toestemming moeten geven voor de bezorging van folders (in de volksmond de ja-ja-sticker), wordt in steeds meer plaatsen ingevoerd. In Nederland inmiddels al in onder andere Amsterdam, Utrecht, Haarlem, Tilburg en sinds 1 juli dus ook Den Haag.

Anderhalve maand

In het artikel doet Hopman nog eens uit de doeken waarom drukkers en verspreiders zo fel tegen de snelle invoering van een dergelijk systeem zijn. ‘De tijd tussen het moment waarop een folder besteld wordt en op de mat valt, kan wel anderhalve maand zijn. En een consument even een sticker op de brievenbus laten plakken klinkt als iets dat snel kan, maar het kost zo een half jaar voordat je mensen hebt kunnen laten weten en er daadwerkelijk toe hebt kunnen bewegen dat ze een sticker moeten plakken.’

Blijven strijden

Totdat de Hoge Raad zich uitspreekt over het principe van 'nee tenzij' probeert de branche te redden wat er te redden valt. Maar die uitspraak laat waarschijnlijk nog een jaar op zich wachten. Ondertussen toont de branche zich strijdlustig. ‘Als gemeenten ons ertoe dwingen, dan stappen we naar de rechter’, aldus Hopman.
En soms heeft dat succes, zo blijkt uit de zaak die tegen de gemeente Rotterdam werd aangespannen. Daar besloot de rechter dat sowieso gewacht moet worden met de invoering tot de Hoge Raad heeft besloten of het systeem wel deugt.

Lees hier het hele artikel.