Abonneren  Inloggen

Vakbeurs over promotionele producten, sign en textiel

14 juli 2020

De beurscombinatie over promotionele producten, sign en textiel (PSI, PromoTex Expo en viscom) wordt, zoals voor de corona-pandemie al gepland, gehouden van 12 tot en met 14 januari 2021 in de Messe in Düsseldorf. Volgens de organisatie staat veiligheid in verband met het coronavirus voorop.

Het persbericht van de verwachtingsvolle beursorganisatie begint met ‘Veiligheid voor alles: een uitgebreid hygiëneconcept garandeert de veiligheid van zowel bezoekers als exposanten.’ Het zal de eerste print en signbeurs in 2021 zijn die volgens normaal schema aan de gang gaat. De organisatie formuleert het zo: ‘Na het virus, de lockdown tekenen we nu een routekaart naar het nieuwe normaal. COVID-19 heeft grote gevolgen gehad voor de reclamewereld. Veel branches hebben reclameactiviteiten geannuleerd en evenementen moesten vaak worden uitgesteld of geannuleerd, waaronder maar liefst 2500 beurzen.’

Hoop op een nieuwe start

‘Nu sommige landen voorlopig uit de lockdown komen, kijken we weer voorzichtig naar de toekomst. Terwijl het huidige boekjaar zal worden gekenmerkt door een ernstige economische neergang, is het te hopen dat de drie beurzen, PSI, PromoTex Expo en viscom (12 - 14 januari 2021) de aanzet zullen geven voor een nieuwe start volgend jaar . De drie beurzen worden, zoals oorspronkelijk gepland, begin volgend jaar gehouden.’

Beurs is een instrument om de economie weer op gang te helpen

Petra Lassahn showorganisator bij Reed Exhibitions en directeur van de drie vakbeurzen: ‘Na sluiting moet de retaileconomie dringend weer markten gaan zoeken. Beurzen zijn een van de beste instrumenten om een ​​economisch herstel op gang te brengen en kunnen een essentieel signaal zijn voor een nieuw begin.’ Samen weerspiegelen PSI, PromoTex Expo en viscom de hele wereld van verkoop en reclame. Dankzij de nauwe banden tussen de verschillende branches zorgen ze voor een grote kracht in de industrie en daarbuiten. ‘Vooral wanneer we samenwerken als team, kunnen de drie beurzen een dringend noodzakelijke stimulans geven die nodig is om de industrieën op korte en middellange termijn nieuw leven in te blazen.’

Uitgebreide bescherming van de gezondheid

Het PSI-netwerk heeft de afgelopen maanden hard gestreden voor de belangen van spelers in de sector, zowel op politiek niveau als door veel van haar eigen diensten gratis aan te bieden. De voorbereidingen voor het organiseren van de beurzen in januari gaan nu de beslissende fase in. Petra Lassahn benadrukt: ‘Samen met vertegenwoordigers van de relevante autoriteiten en het expositiecentrum van Düsseldorf stellen we een gedetailleerd hygiëne- en veiligheidsconcept op dat alle deelnemers tijdens de beurs zal beschermen tegen een mogelijk infectierisico.’

Nieuwe indeling vanwege veiligheid

De drie beurzen worden in januari volledig opnieuw ingedeeld om maximale veiligheid te garanderen. In vier hallen komt meer nadruk te liggen op de thema's product sourcing, duurzaamheid, technologie & community. Een belangrijk onderdeel van de planning is het transparanter begeleiden van bezoekers door de beurs en het beslissen hoe exposanten hun producten en diensten aan het publiek kunnen presenteren. Zoals Michael Freter van Reed Exhibitions Duitsland en algemeen directeur van PSI bevestigt: ‘We moeten met de grootst mogelijke flexibiliteit werken omdat de omstandigheden op dit moment dagelijks kunnen veranderen.’

PromoTex Expo richt zich op duurzaamheid

Naast het hebben van een nieuw hygiëne- en veiligheidsconcept, zullen er ook andere wijzigingen worden aangebracht aan de showplanning. PromoTex Expo komt weer dichter bij PSI, met exposanten uit de textielwereld die in 2021 in alle vier beurshallen vertegenwoordigd zijn. ‘We willen synergiën waar ze bestaan ​​promoten,’ zegt Petra Lassahn. ‘Dat is precies wat deze drie shows illustreren in de wereld van verkoop en reclame. Ook op de textielbeurs zullen we ons nog sterker focussen op het thema duurzaamheid, omdat dit ons onderscheidt van andere textielevenementen en ook in 2020 veel aandacht en steun trok - mede dankzij onze samenwerking met het Ministerie voor Economische samenwerking en ontwikkeling met hun nieuwe "Green Button" -certificering.’

Uitproberen op de werkvloer

Een tweede deel van PromoTex Expo verhuist naar hal 12 waar ook viscom wordt gehouden. Een geoptimaliseerd planningsconcept versterkt de synergiën tussen de twee beurzen en brengt ze dichter bij elkaar zonder afbreuk te doen aan hun onafhankelijkheid. De "hands on" -benadering, zo vertrouwd van viscom, wordt niet alleen behouden, maar gaat ook een stap verder onder het motto "Mach was draus". Reclametechnici en alle andere bezoekers, worden aangemoedigd om materialen en apparatuur te bekijken en om antwoorden op hun vragen te vinden. Dat gebeurt door zaken met elkaar te bespreken bij het uitproberen van nieuwe dingen op verschillende apparaten. Opnieuw zal de focus liggen op de werkplaats, de productie, naast een uitgebreide tentoonstelling van verschillende materialen, terwijl experts ook ter plaatse zullen zijn om technische vragen met betrekking tot apparatuur of software te beantwoorden.