Abonneren  Inloggen

Printwereld toont veerkracht tijdens corona

30 juni 2020

Deze week valt er bij de abonnees van PRINTmatters weer een mooie positieve editie op de mat. Ook al gaat de wereld gebukt onder een coronapandemie. Ja, veel ondernemingen vielen stil of half stil: ook grafische bedrijven actief in print én sign. Maar tegelijk realiseert iedereen zich dat er ook een after-corona tijdperk komt. Hierbij telt de creativiteit van de doorzetters.

Veel gaat telefonische en virtueel, zo ook de interviews voor de site printmatters.nl en het blad dat deze week weer bij de lezers op de mat valt. Een van die interviews is met het Belgische signbedrijf Burocad.

Een onderneming die ook ondervond wat het is als de markt deels wegvalt. Tot die onderneming hoort ook een aantal grafische bedrijven in winkelstraten in België, zogeheten Printsalons. Die moesten ‘vanwege het winkelkarakter’ zelfs dicht van de overheid bij onze zuiderburen. Ondernemer Mieke Neven vertelt er open over in het interview, maar vertelt ook over de veerkracht bij haar medewerkers en de omzet-opleverende opzet van een reeks anti-coronaproducten onder de naam ‘Blijf Beschermd’.

Meer lezen over corona en de print- en signbedrijven?

Sign, papier en bier

Nog wel fysiek bracht PRINTmatters een bezoek aan Probo in het Friese Dokkum. De verrassing is enorm als je er een paar jaar niet geweest bent. Je moet je wandelschoenen meenemen. Niet voor een tochtje over de Friese polders, maar voor een wandeling door de productiehallen. Wat een mooi, groot en innovatief bedrijf is dat zeg.

Probo levert signproducten aan vakgenoten en wederverkopers, produceert ondertussen ook ‘grafisch’ werk en .. heeft een link met bier. Probo oprichter Erwin Postma investeerde in een brouwerij met proeflokaal, ook in Dokkum. De leiding van Brouwerij Dockum is in handen van de Probo-directeuren Leon van der Meer en René de Heij.

Aanval op offset

Canon introduceerde de inkjetvellenpers varioPRINT iX. PRINTmatters interviewde Hayco van Gaal, commercieel directeur vellen-inkjetpersen EMEA bij Canon en Frank Huigen, director Printing Products Benelux bij Canon Nederland. Deze machine komt naast de varioPRINT i300, die meer gericht is op direct mail en transactiemarkt, waar er wereldwijd 250 van zijn geplaatst.

Het verschil is dat de iX bedoeld is voor commerciële drukkerijen, de generalisten. Vandaar de kop van het artikel Aanval op offset en liquid toner. De wereldprimeur van deze nieuwe pers heeft het Nederlandse Kampert-Nauta. Directieleden Richard Kampert en Charles van Elst vertellen over de reden voor deze investering.

 

 

‘Crisis versnelt de overgang naar digitaal drukken’

Concullega HP introduceerde de HP Indigo 100K, een B2-formaatpers (50 x 70). Ook met deze machine wordt gevist in de offsetvijver.

PRINTmatters-hoofdredacteur Robbert Delfos sprak via Zoom met Alon Bar-Shany, de general manager van HP Indigo –vlak voor de aankondiging van zijn vertrek- en met de Nederlander Marcel Martens, die country manager general western Europe is bij HP Indigo. Bar-Shany: ‘De crisis versnelt de overgang naar digitaal drukken’.

 

Te veel om op te noemen

Er staat nog zoveel meer in dit heerlijke nieuwe magazine. Te veel om alles op te noemen. Oké, nog een paar tipjes van de sluier: een vijf-pagina’s tellend artikel met een vergelijking van vele lasersnij-graveer-markeer-systemen en een interview met uitgeefspecialist Carolien Vader over nichetitels. In dit bijzondere jaar schrijven we ook over de productie van het boekje 75 jaar vrijheid Edammer portretten. 

Over Dortland en Van Beem schrijven we waarom het straks ook ‘wereldberoemd’ wordt om bekertjes en vouwdozen. Daarnaast vindt de lezer toelichting over het waarom van dat biermerk Carlsberg de inkten van hubergroup wereldwijd voorschrijft en nog twee artikelen over het hoe en waarom van het zelf hybride willen drukken van de verpakkingen door Philip Morris.

 

Vormgever Diana Dijkgraaf vertelt over het schommelen tussen meerdere werelden; van uitgesproken nauwkeurig onderzocht papier, via ‘goedkoop standaardpapier’ naar milieuvriendelijk papier.

Deze editie is alleen op papier verkrijgbaar

Deze editie is in tegenstelling tot de vorige twee edities niet digitaal verkrijgbaar.
De oplossing: meld je aan voor een abonnement en we sturen dit nummer graag toe.