Abonneren  Inloggen

Inkjetprimeur bij Kampert-Nauta

30 juni 2020

Kampert-Nauta in Oss is wereldwijd het eerste bedrijf waar de nieuwe velleninkjetpers van Canon, de varioPRINT iX-serie, draait. De onderneming met ruim 130 man personeel transformeerde de afgelopen jaren. Van traditionele drukkerij met rotatie- en vellenoffset naar een onderneming met geautomatiseerde, deels digitale, productie van gestandaardiseerde output. Directieleden Richard Kampert en Charles van Elst over deze stap in inkjet.

Promotioneel artikel

Dankzij de verregaande automatisering gaan orders nu via internetportals, zo veel mogelijk verzameld, door naar de digitale en offsetvellenpersen. ‘Gemiddeld hebben we zo’n 8 tot 12 klanten per vellenoffset drukvorm. Alles is gericht op orderontvangst via webportals’, zegt algemeen directeur Richard Kampert. ‘De afgelopen jaren zijn we omgeturnd van een traditionele drukkerij naar een onderneming met een procesmatig geautomatiseerde workflow van standaard producten. Daardoor heeft het bedrijfskantoor een geheel andere invulling gekregen.’

Veel opdrachten in kleine oplages

Met de gevolgde route is de Osse onderneming, onderdeel van de Em. de Jong groep, volgens de algemeen directeur een vreemde eend in de bijt. ‘De hele groep richt zich op retail en met name op de huis-aan-huisfolders en POS-materiaal. Onze toekomst zit in internet en de portals.’
Technisch directeur Charles van Elst: ‘We beschikken over eigen IT en een studio. Voor veel grote retail-klanten bouwen we portals waar alle lokale ondernemers hun marketingbehoeften kunnen bestellen. Daarbij richten we ons op veel opdrachten in kleine oplages; tussen de 1 en 100.000. Daarbij geldt: vandaag produceren en de deur uit.’
De onderneming werkt ook veel voor grafische internetmerken. ‘Naast retailers als Bakker Bart, Blokker, Jumbo, Plus en Wibra hebben we ook een aantal grote webwinkels van drukwerkwederverkopers aangesloten, waarvoor wij de productie doen.’
Ook bedrijven als Heras Hekwerken en SNS Bank bestellen via een portal hun print- en signwerk bij Kampert-Nauta. Print gebeurt binnen Kampert-Nauta en sign gaat naar TMB print & sign in Schijndel, waarvan de onderneming samen met Print.com eigenaar is.

Marktleider in geboortekaarten

Een andere tak van sport waarin de drukker een flinke positie heeft en waarbij ook de klant leading is via portals, is het segment ‘wenskaarten’. Dan gaat het om kaartjes die consumenten zelf ontwerpen en in kleine oplagen bestellen. Kampert: ‘Dan moet je denken aan geboortekaartjes, waarin we trouwens Nederlands marktleider zijn, maar ook aan rouw- en trouwkaarten en uitnodigingen voor feesten en partijen. Meerdere duizenden opdrachten per week komen er van het 70 man tellende Sparkles in Zeist.’
Van Elst: ‘Wij leveren het hogere segment, waarbij de consument van te voren een proef kan bestellen om later de oplage van bijvoorbeeld 75 kaartjes te bestellen. Daarbij is constante kwaliteit heel belangrijk.’

Inkjet

‘En daarvoor is inkjet uitermate geschikt. De proef moet exact gelijk zijn aan de oplage. Bij toner kost dat meer moeite.’ En sinds juni draait er zo’n inkjetpers bij Kampert-Nauta. ‘We zijn al jaren geïnteresseerd in de ontwikkeling van inkjet’, vervolgt de technisch directeur. ‘Al die tijd hebben we ook nauw contact met Canon onderhouden.’Richard Kampert (m), Charles van Elst (r) en Frank Huigen.

De mannen bekeken rotatieproductiemiddelen als de ImageStream en de ProStream. Ook de al eerder succesvol op de markt gebrachte inkjetvellenpers varioPRINT i300 werd intensief gevolgd. ‘We hebben al ruim een jaar contact met de R&D van Canon en input gegeven bij hun ontwikkeling. Voor ons resulteert die intensieve samenwerking in ieder geval in een positionering die matcht met de ontwikkeling van onze activiteiten. De afdrukkwaliteit van de i300 was al prima, maar toen we kennis kregen van de uitgebreide papier- en grammage-range van de nieuw ontwikkelde varioPRINT iX gaf dat de doorslag om in inkjet te stappen.’

Uitbreidingsprogramma

De investering in de varioPRINT iX staat niet op zichzelf. ‘We zijn aan het uitbreiden,’ zegt Kampert. ‘We hebben twee 70x100 achtkleurenpersen, waarvan er één vorig jaar nieuw is geplaatst. Er staan ook nog twee Xerox iGen’s en twee HP 12.000 digitale vellenpersen.’

Geen verschil in kwaliteit Canon en HP

Tijdens het gesprek komt nog een interessant aspect aan de orde over het veel gestelde verzoek om HP-kwaliteit. Van Elst: ‘Je ziet dat zelfs in wervingsmiddelen richting opdrachtgevers staan. Wij hebben bij internetdrukwerk ook wel eens te maken met wederverkopers die vragen naar HP-kwaliteit. Maar de kwaliteit van de inkjetproductie op de varioPRINT iX is net zo goed. In de markt leeft bij inkjet het beeld dat het alleen geschikt is voor transactioneel drukwerk en boeken, maar het voldoet nu toch echt aan de wensen van de professionele inkopers van promotioneel drukwerk. Nu begint het pas echt. We hebben de varioPRINT iX uiteraard uitvoerig getest en vergeleken met onze HP Indigo-machines. Bij het naast elkaar leggen, zagen we geen verschil.’
Dat dringt inmiddels blijkbaar ook door in de markt. Kampert: ‘Dankzij de publicatie rondom onze investering in die nieuwe inkjetvellenpers van Canon zijn we benaderd door een grote partij. Die kennen de kwaliteit van de output van deze nieuwe Canon inkjetpers en in combinatie met de lagere kostprijs is dat aanleiding om tot zaken te komen. Dus Canon is goed op weg om dat HP-imago te evenaren.’

Wereldberoemd

Voor Kampert-Nauta intern betekent het overigens geen onderlinge concurrentie tussen Canon en HP, want de twee HP 12.000 vellenprinters gaan tot formaat 53x75 en de Canon tot 35x50,8 cm. Van Elst: ‘Ons ideaal is dat we niet meer in gesprek hoeven over de diverse technieken en merken, maar dat de orders binnenstromen en op basis van efficiency hun weg door de productie vinden.’