Terug naar overzicht

Print

Hoe is het met: Print.com

Print.com zit weer op 85% van het orderniveau van voor de coronacrisis. Omdat voor de coronauitbraak echter voortgaande groei was voorzien en op dat scenario extra medewerkers waren aangetrokken, heeft de online drukker tijdens de coronacrisis van zo’n dertig medewerkers afscheid moeten nemen. Dit betreft geen 30-fte, maar hieronder bevinden zich met name de zzp-ers, mensen met een 0-uren contract en een aantal aflopende contracten van bepaalde tijd. ‘Ik ga uit van een economische nasleep en wil voorzien zijn wanneer er mogelijk een tweede coronagolf komt in het najaar’, aldus ceo Marc Aarnink.

  • 9 jun 2020

Aarnink: ‘In maart en april zaten we op het dieptepunt, met ruim 60% minder omzet. Nu zitten we op 85% van waar we zaten, maar wij zijn een relatief snelgroeiend bedrijf en hadden qua personeel fors opgeschaald op de groei die we verwacht hadden voor eind eerste kwartaal 2020. Als je op omzetgroei personeel aanneemt en de omzet daalt juist, inclusief alle onzekerheid van de komende tijd, dan ontkom je niet aan een ingreep. Er zullen in een periode van maart tot en met juli zo'n dertig mensen uitgaan, verdeeld over alle functies en niveaus.

’Promotionele textieldruk zwaar getroffen'

Bijzonder moeizaam gaat het ook nu nog met de promotionele textieldruk. Print.com kocht in 2019 Brezo in Kampen om de productie voor dit normaliter interessante groeisegment in eigen beheer te kunnen uitvoeren. ‘In deze event-gebonden deelmarkt daalde de vraag aanvankelijk met 60 tot 70%, en nog steeds zien we hier een omzetdaling van ruim 50%’, aldus Aarnink. ‘We houden hier rekening met een verloren jaar voor wat betreft promotioneel textiel en hebben onze pijlen gericht op een nieuw en extra segment voor Brezo: werkkleding. Onze ontwikkelaars zijn, gedreven als altijd, direct aan de slag gegaan en we verwachten snel een nieuwe verkoopportal voor werkkleding te kunnen lanceren.’

Duitsland klaagt over Nederlandse internetdrukkers

De ondernemer verbaast zich over het feit dat sommige grote online drukkers nu alweer de prijsdruk opvoeren en vol inzetten op Google, waar de zoekwoorden aanmerkelijk duurder worden. ‘Het is belachelijk en ongezond. Zo maak je de hele drukwerkmarkt kapot. In Duitsland - waar het b2b internetdrukken toch is uitgevonden - klagen de ceo’s van de grote online drukkers dat Nederland de Europese internetdrukmarkt kapot maakt.’
Zelf heeft Print.com volgens Aarnink steeds minder last van prijsconcurrentie: ‘Wij zijn een gesloten platform en richten ons op professionals; resellers. Daarbij op de long tail, dus een grote diversiteit aan specialere producten. Verder onderscheiden wij ons als een merk, door te investeren in design en beleving. Wij willen af van alleen maar prijsdiscussie, het gaat om veel meer dan dat. Zo zijn verdere uitbreiding van service, logistiek en fulfilment belangrijke pijlers voor de toekomst.’

Terug op de grond

Wel is Aarnink beducht voor een langdurige periode van vraaguitval door de coronacrisis en de nasleep hiervan. Die nasleep voorspelt een economische recessie te worden, een langdurige periode van het uitblijven van grote evenementen, maar mogelijk ook een tweede coronagolf in het najaar. ‘Wij zien de toekomst absoluut met veel vertrouwen tegemoet, maar blijven wel extra bewust ondernemen de komende zes maanden. Iedereen is door deze enorme crisis wel weer met twee benen op de grond gezet. De volgende keer kijk ik extra uit met het aannemen van nieuwe mensen. Ik zal ook zorgen voor meer flexibiliteit om te kunnen afschalen wanneer dat nodig is, bijvoorbeeld door de komende periode nieuw benodigde mensen aan te nemen op basis van kortere contracten, bijvoorbeeld op basis van een half jaar.’


Fraaie paper art versterkt de merkbeleving van Print.com. 

Personeel deed bijzondere geste

Wat de coronacrisis voor Print.com extra lastig maakte is dat het snelgroeiende bedrijf niet in aanmerking kwam voor looncompensatie door de overheid, via de NOW-regeling. Aarnink: ‘We bestaan pas net: 2019 was ons eerste volledige jaar en is daarmee geen realistisch referentiekader. Er is geen stabiel omzetjaar op basis waarvan het omzetverval aantoonbaar kon worden gemaakt. We groeiden binnen een jaar naar een omzet met acht cijfers. Vergeet niet dat we hier ook flink op geïnvesteerd hebben; een merk bouwen kost enorm veel inspanning en een behoorlijk team van ambitieuze en loyale mensen. Wat ik ontzettend bijzonder vond om te zien is dat vanuit echt bijna alle medewerkers zelf het initiatief ontstond om tijdens de heftigste weken van de coronacrisis een halve dag of zelfs een hele dag per week onbetaald verlof op te nemen. Afhankelijk van het aantal uren dat ze op contract stonden. Hierdoor konden we 10 tot 15% besparen op de personeelskosten. Daar blijf ik de mensen altijd dankbaar voor.’

Running business niet vergeten

Corona of niet, het blijft zaak om de lopende business te blijven optimaliseren, te innoveren, en niet alleen nog maar aan crisismanagement te denken. Zo’n optimalisatie is dat het overgenomen TMB in Schijndel zich helemaal gaat richten op sign en grootformaat print. Hier hebben de eigenaren Print.com en Kampert-Nauta geïnvesteerd in nieuwe apparatuur, waarvoor ruimte is ontstaan doordat twee HP-Indigopersen zijn verhuisd naar de vestiging van Kampert-Nauta in Oss. Marco Aarnink gaf hierop recent deze uitgebreide toelichting.

Al met al een heldere en kwetsbare Marco Aarnink over Print.com. De koers wordt gewijzigd, grenzen worden verlegd en energiek wordt de printreis vervolgd.