Abonneren  Inloggen

Printmailings werken beter dan zelfmailers of maxikaarten

2 juni 2020

De klassieke gedrukte mailing zorgt onder klanten van webshops voor een 25% hogere conversie dan maxikaarten en zelfmailers. Dat blijkt uit de CMC Dialogpost-Studie 2020, die Deutsche Post en de Collaborative Marketing Marketing Club hebben uitgebracht.

Ook de Return on Advertising Spend (RoAS) ligt volgens de studie bij printmailings duidelijk hoger: zo’n 15% in vergelijking met maxikaarten en zelfs met 42% vergeleken met zelfmailers. Met een gemiddelde conversie van 4,9% (vorig jaar 4,5%) blijken mailingen een goed wervingsmiddel voor online winkels.

Meerdere maanden resultaat

De goede prestaties verklaart Deutsche Post doordat mailings vaak meerdere maanden in een huishouden blijven liggen. 36 Procent van de bestellingen gebeurt weliswaar in de eerste twee weken na het versturen, maar ook daarna blijken printmailings nog maandenlang contacten te genereren en verdere aankopen te ondersteunen. Bovendien steeg de waarde van het ‘winkelmandje’ gemiddeld met acht procent. Gedrukte mailings hebben dus ook een sterke invloed op de koopbereidheid.

Kortingsbonnen werken

Verder bleek uit de studie onder meer dat kortingsbonnen werken. Twee derde van de deelnemende webshops voegde kortingsbonnen met individuele codes aan de mailing toe, zowel om weg te geven aan vrienden, familie of bekenden als om zelf te gebruiken. Met resultaat: 22% van de totaalomzet door de printmailing kwam uit de zogenaamde ‘vriendenbon’, de rest kwam uit de klantenbon.

Over de studie

De Dialogpost-Studie  werd voor de derde keer gehouden door Collaborative Marketing Club en Deutsche Post. Aan de 2020-editie werkten 41 webshops mee, die tot dusver niet of nauwelijks gedrukte mailings in hun klantenbenadering gebruikten. Er werden alleen klanten aangeschreven die in de afgelopen twaalf maanden bij de betreffende winkels aankopen hadden gedaan. Zij werden ingedeeld in drie even grote groepen, die een brief, een grote kaart of een zelfmailer ontvingen. Dankzij de individuele kortingscodes kon de precieze conversie per actiemiddel berekend worden. De studie werd uitgevoerd tussen 15 oktober 2019 en 29 februari 2020.

U kunt de hele studie downloaden van de website van Deutschen Post.

Foto: Deutschen Post