Terug naar overzicht

Print

Hans Scheffer, CEO Helloprint: ‘Wij doen alles om dit bedrijf te redden’

Helloprint heeft in de Europese printwereld opzien gebaard. Voor openstaande facturen tijdens de coronacrisis is de online drukker uitgestelde betaling of gedeeltelijke kwijtschelding overeengekomen met bijna al haar 300 print- en 200 logistieke partners. CEO Hans Scheffer sprak erover met PRINTmatters: ‘Het zijn bizarre tijden en dat geldt voor onze gehele industrie: ik denk dat de vraag ook is of de print business zoals we die kenden na de coronacrisis nog wel terugkeert.’

  • 28 mei 2020

Met name onder een artikel van het Britse vakblad Printweek stonden een aantal negatieve reacties op het “voorstel” van Helloprint om openstaande facturen slechts gedeeltelijk of pas binnen een jaar tot vijf jaar te betalen, maar was ook begrip te lezen. Hans Scheffer heeft begrip voor de kritiek, maar zegt ook in de realiteit te leven. ‘De impact van de crisis is enorm. Wij doen er alles aan om een oplossing te vinden, steken daarvoor onze nek uit, zijn daarin transparant en lopen niet weg voor onze verantwoordelijkheid. Hans Scheffer, CEO van online drukker HelloprintMaar heel realistisch: zonder een regeling met onze partners is dat onmogelijk. De eerste weken van de coronacrisis hadden we 80 tot 95% omzetverlies, momenteel nog altijd 50 tot 60%. Dat soort krimp is gewoon niet op te vangen. Vanaf moment één zijn wij in gesprek gegaan met onze partners, open en transparant. Ruim 90% van onze print- en logistieke partners is akkoord gegaan met één van de zes betalingsvoorstellen die we gedaan hebben, waarbij ook volledige betaling, inclusief rente, een van die zes opties is. Nieuwe facturen worden overigens weer gewoon betaald.’

‘Helloprint is geen bodemloze put’

Het kan verkeren: de periode december - februari was volgens Scheffer de succesvolste in de geschiedenis van Helloprint. Over 2019 realiseerde de in Rotterdam gevestigde online drukker een omzet van € 52 miljoen in de acht Europese landen waar het actief is. Ongeveer 40% van die omzet komt uit Nederland. En wie dacht dat Helloprint een bodemloze investeringsput is, heeft het volgens de CEO en mede-oprichter mis: ‘Ik merk dat sommige van onze collega’s het prettig vinden om te kust en te keur onzin over ons uit te kramen, maar in de landen waar wij al langer actief zijn, waren wij tot maart 2020 al langere tijd winstgevend. Maar elke euro winst hebben wij altijd volledig terug gestopt in onze Europese expansie, die verder gefinancierd is door een aantal kapitaalverstrekkers, waaronder wij zelf als ondernemers. Het management heeft zichzelf ook nooit één euro dividend uitgekeerd. Dat is het eerlijke verhaal.’

‘Ieders hulp is nodig’

Begin maart wist Helloprint - dat geen eigen productiecapaciteit heeft - dat er barre tijden aanbraken. In Italië en Spanje, waar Covid 19 eerder toesloeg, daalde de vraag volgens Scheffer met 80 tot 95%. Niet veel later volgden de andere landen waar Helloprint actief is, waaronder naast Nederland ook Engeland, Duitsland, Frankijk en België. Vanwaar dat wel erg grote verval? ‘Hoewel wij al langere tijd een strategie van productdiversificatie uitvoeren, zijn wij heel sterk vertegenwoordigd in het promotionele drukwerksegment. Juist deze markt van onder meer beurzen, evenementen en de horeca wordt het zwaarst door de coronacrisis getroffen. Een bedrijf als Helloprint, dat internationaal groeit, heeft veel cashflow. Als die cashflow in één keer opdroogt door een totaal onvoorziene situatie, heb je een groot probleem. Vrijwel geen enkel bedrijf kan een dergelijk omzetverlies overleven zonder de offers en inzet van alle betrokkenen: het management, de medewerkers en onze partners. Ook met de banken en onze kapitaalverstrekkers voeren we gesprekken, en zelf als ondernemer ben ik bereid alles wat ik heb in ons bedrijf te steken. Wij doen er dus alles aan om dit bedrijf te redden, waarbij het ook maar de vraag is of de print business van voor Covid 19 nog wel terugkeert. Ik werk honderd uur per week en prijs mij momenteel gelukkig dat ik geen gezin of partner heb.’


Medewerkers van Helloprint aan het werk in het hoofdkantoor

Zes betalingsopties

Helloprint deed haar 300 productiepartners en 200 logistieke partners zes voorstellen met betrekking tot openstaande facturen sinds het begin van de coronacrisis. Eén voorstel behelste onmiddellijke, maar gedeeltelijke betaling. De andere vijf voorstellen behelsden terugbetaling binnen respectievelijk 12 tot 60 maanden, in het laatste geval met rente. Scheffer: ‘Een naar eer en geweten maximaal haalbaar voorstel, met een optie voor iedereen. Daar mag iedereen iets van vinden, maar wij doen alles om tot een oplossing te komen. Niet voor eigen gewin, maar om het bedrijf te redden en de schade voor iedereen beperkt te houden. Zo simpel is het’.

De baas van Helloprint meldt dus dat de overgrote meerderheid van de partners akkoord is gegaan, waarbij er uiteraard de nodige pittige gesprekken plaats vonden en nog plaats vinden. ‘Met een handvol bedrijven is nog geen overeenstemming, maar met die bedrijven zijn we in gesprek. Ook daar hopen we met elkaar tot een oplossing te komen.’

Overheidssteun

Verder meldt Scheffer dat Helloprint zich in de landen waar het actief is heeft aangemeld voor alle mogelijke vormen van overheidssteun, waaronder de Nederlandse NOW-regeling. De internationale structuur van Helloprint is hierbij een bemoeilijkende factor. Zo heeft het bedrijf ook in haar vestiging in Valencia tachtig mensen op de loonlijst staan.


Het hoofdkantoor van Helloprint aan de Schiedamse Veste in Rotterdam

‘Helloprint bewaren voor de toekomst’

Hans Scheffer besluit: ‘In twintig jaar ondernemen is deze situatie natuurlijk by far het zwaarste wat ik heb meegemaakt. Zonder deals met de schuldeisers zouden we ook geen extra vreemd vermogen hebben kunnen aantrekken en was Helloprint mogelijk niet in staat geweest om überhaupt nog de rekeningen van haar partners terug te betalen. Ik voel verder heel sterk de verantwoordelijkheid om dit bedrijf en haar medewerkers te bewaren voor de toekomst.’