Inloggen

Hoorens Printing vermorzeld door Koninklijke Drukkerij Em. de Jong

27 mei 2020

Het recente faillissement van de Belgische rotatiedrukker Hoorens Printing houdt verband met de moordende concurrentie van Koninklijke Drukkerij Em. de Jong. Dat heeft de Belgische vakbondssecretaris Erik Meeuws desgevraagd aan PRINTmatters laten weten. ‘Tijdens een formatievergadering is Em. de Jong door het management van Hoorens Printing genoemd als een belangrijke oorzaak van het faillissement.’

Een paar dagen geleden berichtte PRINTmatters over het faillissement van Hoorens Printing in Heule, nabij Kortrijk. Hierdoor kwamen zeventig medewerkers op straat te staan. ‘De dalende vraag naar huis-aan-huisfolders en de stijgende grondstofprijzen zorgden al sinds 2018 voor verliezen, waarna de coronacrisis het bedrijf fataal werd’, zo stelde Erik Meeuws tegenover de Belgische pers.
In het journaal van de Belgische TV-zender VRT werd een deels andere lezing van de werkelijkheid gegeven: ‘Kort voor de coronacrisis ketste een overname op het laatste moment af wegens de moordende concurrentie en een dalende vraag naar drukwerk. Vooral een Nederlands bedrijf met vestigingen in België maakte het Hoorens moeilijk.’

Leidend in huis-aan-huis reclamefolders

Waar de naam van die concurrent in de Belgische media onvermeld bleef, blijkt het dus om Koninklijke Drukkerij Em. de Jong te gaan. Dit bedrijf in Baarle Nassau - bij de Nederlandse-Belgische grens - werd in 1906 opgericht en behoort met haar dochterondernemingen Janssen/Pers Rotatiedruk (Gennep), Kampert-Nauta (Oss), Mercator Press (Jabbeke, België), Casterman Printing (Doornik, België), Dessain Printing (Mechelen, België) en Jungfer (Duitsland) tot de belangrijkste spelers op de Europese markt van huis-aan-huis reclamefolders. Ook produceert het bedrijf Point-Of-Sale materialen en biedt het innovatieve automatiseringsoplossingen op marketinggebied aan.

Investeringen in overnames en technologie

Door een expansief investeringsbeleid heeft deze grafische groep haar positie de laatste jaren verder weten te versterken. Die investeringen betreffen niet alleen overnames, maar ook hypermoderne productiemiddelen. In maart kwam Em. de Jong nog in het nieuws door de aanschaf van een Landamachine voor het digitaal tweezijdig bedrukken van vellen van het B1-formaat. Landa produceert digitale drukpersen met nanotechnologie. De betreffende techniek zou vanwege de unieke inktoverbrenging leiden tot meer kleurkracht en meer kleuropties.


De hoofdvestiging van Koninklijke Drukkerij Em. de Jong in Baarle Nassau. 

Schaalvoordeel optimaal benut

Hoorens Printing en Koninlijke Drukkerij Em. de Jong streden in dezelfde landen om klanten, in een krimpende markt. Het gaat met name om Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en Engeland. Em. de Jong heeft haar schaalvoordeel kennelijk goed uitgenut. Het bedrijf is inmiddels één van Europa’s grootste drukkers van huis-aan-huis reclamefolders en kent een bijzonder efficiënte productie en bedrijfsvoering. Zo worden drukwerkopdrachten op centraal niveau aan machines toegewezen, over de grenzen van de individuele bedrijven heen. Elke opdracht wordt derhalve op een bepaald moment op de daarvoor meest efficiënte locatie uitgevoerd, waarbij er keuze is uit tal van machineparken.