Terug naar overzicht

Sign

Hoe is het met: Omnimark

Omnimark is een specialist in de belettering en aankleding van voertuigen, gebouwen en producten. KLM, ANWB Wegenwacht, KPN, PostNL, Mercedes Benz en Heineken International behoren tot de klanten. Hoe gaat het 67-jarige signbedrijf uit Weesp om met de Coronacrisis? We vroegen het aan directeur business development Hwie-Bing Kwee. 

  • 26 mei 2020

In de signsector is Omnimark een begrip. Maar typeer het bedrijf toch even kort

‘Omnimark is een solide bedrijf dat actief is in fleetmarking, estate marking en productmarking. Bij estatemarking gaat het om het aankleden van gebouwen, dat doen we zowel van buiten als binnen. Bij productmarking gaat het om technische stickers op producten, bijvoorbeeld gastanks. Wij werken met 47 mensen, waarvan twee derde actief is in de productie en montage. De inmiddels bekende signterm “fleetmarking” heeft Omnimark ooit zelf geïntroduceerd. Wij zijn actief in een langjarige groeimarkt. Door de veranderende markt, producten en diensten laten bedrijven zoals KPN en PostNL steeds vaker hun huisstijl aanpassen, bijvoorbeeld als gevolg van fusies en schaalvergroting. De digitale productietechnieken maken dit tegenwoordig ook eenvoudiger realiseerbaar. Bovendien raken klanten steeds meer bekend met wat signmaking en fleetmarking voor hun visuele identiteit kan betekenen.’

In de productieruimte vindt vehicle wrapping plaats, onder meer voor de politie.

Wat doet Covid-19 met Omnimark?

‘Natuurlijk hebben we het minder zwaar dan bedrijven in de evenementenbranche of in de horeca, maar we houden ons werkkapitaal nu wel scherper in de gaten. We zien momenteel nog geen scherpe omzetdaling, maar over het gehele boekjaar 2020 houden wij wel degelijk rekening met 25 tot 35% omzetdaling. Productmarking: ook een markt waarin Omnimark actief isEr zijn opdrachten die gecancelled of opgeschoven worden. Een voorbeeld is KLM-dochter Transavia, dat een deel van haar vloot verhuurt aan reisorganisaties als Sunweb en TUI; zij willen die vliegtuigen dan in hun eigen huisstijl laten bestickeren. Wij zouden voor Transavia negen vliegtuigen wrappen. Die opdracht heeft KLM opgeschoven, zoals dat heet. Maar ook een opgeschoven opdracht leidt natuurlijk tot een voorlopige vermindering van ons werkkapitaal.’
‘Bij de auto’s heeft tot voor kort het probleem van de bevoorrading van nieuwe auto’s aan onze klanten gezorgd voor minder productie bij ons. Autofabrieken in het buitenland gingen immers dicht, waardoor de aanvoer stokte en er minder auto’s naar ons toekwamen om te wrappen. Bij PostNL leidde Covid 19 weer tot een enorm toegenomen vraag uit online bestellingen, waardoor al hun auto’s de weg op moesten, en waardoor er wat werk voor ons wegviel.’

Heeft Covid 19 ook tot nieuwe vraag geleid vanwege benodigde anti-corona signproducten?

‘Ja. Wij bedienen niet de retail, maar wel kantoorpanden. Ook in kantoorgebouwen worden corona-aanpassingen gedaan die gepaard gaan met visuele communicatie. Denk aan bebordingen en bestickeringen, zowel buiten als binnen. Maar al met al vormt dit corona-gerelateerde signwerk zo’n 2 tot 5% van onze omzet, terwijl het omzetverval door een weggevallen of opgeschorte vraag in 2020 veel groter zal zijn.’


De coronacrisis heeft bij Omnimark naast omzetverval ook tot enige nieuwe omzet geleid uit onder meer bestickering en vehicle wrapping.  

Welke maatregelen neemt Omnimark om de effecten van de coronacrisis op te vangen?

‘Wij hebben uit voorzorg extra bankkrediet aangevraagd. We gingen voor een maximaal krediet. Dat hebben we niet gekregen, want de bank vond ons bedrijf daarvoor financieel te solide. Wij hebben daarom een wat lager krediet gekregen, overigens tegen 3% rente en staatsgarantie. Dat is duur geld! Wij hebben hier toch voor gekozen om niet uit ons krediet te lopen op het moment dat het omzetverval over geheel 2020 hoger zou uitkomen dan de eerder genoemde 35%. In dat geval zouden we namelijk wel problemen hebben kunnen krijgen met ons werkkapitaal. We houden over geheel 2020 naast omzetteruggang overigens ook rekening met verlies, maar het belangrijkste is nu natuurlijk de bedrijfscontinuïteit. En Omnimark is in haar 67-jarige historie altijd een net bedrijf geweest dat haar salarissen altijd op tijd heeft betaald.’

Mooie voorbeelden van signaankleding door Omnimark in het interieur van kantoorpanden. 

Heeft Covid 19 jullie werkwijzen ook blijvend veranderd?

‘Ja. We zijn in “Het Nieuwe Normaal” terecht gekomen, en niet alles zal na deze crisis weer worden zoals het was, en soms ten goede! Voor één klant een accountmanager een hele dag de weg opsturen, dat is gekkenwerk en gaan we in principe niet meer doen. Voorheen was het lomp naar een klant toe om een digitale afspraak voor te stellen met een beroep op efficiëntie en milieubesparing. Door Covid 19 verwacht ik dat dergelijke normen blijvend zullen zijn veranderd. Wij investeren daarom - ondanks de coronacrisis - in apparatuur waarmee wij onze mensen en ons kantoor uitrusten om het nieuwe werken optimaal te faciliteren. Zo komt er in ons pand een ruimte voor video conferencing, met een groot scherm en een 360 graden camera die mensen rondom een grote tafel helemaal in beeld brengt.’