Abonneren  Inloggen

Hoe een Indiaas tijdschrift tijdens lockdown een groei van 30% in oplage behaalde, met gratis groentezaden

15 mei 2020

Iedereen die tijdens coronacrisis zijn eigen moestuin wilde beginnen en merkte hoe moeilijk het is om groentezaden te vinden, zou willen dat ze geabonneerd waren op het Indiase Manorama Weekly magazine. Abonnees krijgen hun zaadpakketten met het tijdschrift meegeleverd.

Familie-entertainmentmagazine Manorama Weekly heeft een recordtoename van de verkoop gerealiseerd tijdens de Covid-19 lockdownperiode  in India. Hoewel uitgevers over de hele wereld denken dat de groeiende belangstelling komt door de inhoud van een gerespecteerd en vertrouwd merk, gelooft de hoofdredacteur, K. A. Francis, dat de toename van de circulatie met 30% ook kan worden toegeschreven aan de gratis groentezaden die nu komen bij elk exemplaar.

Redactie zit uren zakjes te plakken

Bijna al het personeel van het tijdschrift besteedt uren aan het lijmen van de zaadpakketten aan de tijdschriften. Sinds de start met deze actie in maart is de oplage van het weekblad, gedrukt in de stad Kottayam, toegenomen van 190.000 tot 247.000 exemplaren.

Opplakken niets nieuws

Het gebruik van gratis producten op tijdschriftomslagen, is niets nieuws voor de uitgeverswereld, meldt whatnewinpublishing.com verder. In de jaren zestig plakte het tweewekelijkse satirische tijdschrift Private Eye 7 ″ floppy audio-vinylopnamen (destijds bekend als "floppy-discs") op de voorkant van hun tijdschrift. De distributie van groentezaden via tijdschriften is nieuw.

Interessant? Abonneer u op de nieuwsbrief van PRINTmatters en blijf op de hoogte van ontwikkelingen in print.

200.000 lezers actief met landbouw bij huis

Het Manorama-weekblad, dat sinds 1937 door de Malayala Manorama Group in India wordt gepubliceerd, werkte samen met de regering in de staat Kerala om zaden te regelen voor duizenden mensen die in hun huizen opgesloten zitten. Francis zei dat meer dan 200.000 van de Manorama Weekly-lezers actief bezig zijn met de landbouw bij hen thuis. ‘Omdat dit initiatief een enorm succes is onder ons publiek, zijn we van plan om samen te werken met de deelstaatregering om met duurzamere ideeën te komen.’

Voorbeeld voor uitgevers

R. Rajmohan, FIPP-lid en voorzitter van de Association of Indian Magazines, zei dat dit initiatief een perfect voorbeeld is van hoe tijdschriften meer kunnen boeien en meer contact kunnen maken met het publiek, zelfs in deze moeilijke tijden van Covid-19. Vorig jaar won het tijdschrift een zilveren prijs bij de Print Innovation Awards, ingesteld door het World Printers Forum, de printcommunity van WAN-IFRA, in de categorie Business Innovation voor het project ‘QR Code and Mini Agriculture Farming’.