Abonneren  Inloggen

Hoe is het met: de Nederlandse drukkerijen?

6 mei 2020

De Duitse cijfers over de grafimediabranche bij onze oosterburen, die PRINTmatters op 6 mei publiceerde, zijn alarmerend. Ook in Nederland spant het er om. Het Koninklijk Verbond van Grafische Ondernemingen (KVGO) meldde aan PRINTmatters uiterlijk op 14 mei met cijfers te komen.

Als we de cijfers van het Duitse werkgeversverbond bvdm, waarover wij op 6 mei publiceerden, mogen geloven haalt de helft van de ongeveer 8.000 grafimediabedrijven in Duitsland het einde van de zomer niet. De coronacrisis heeft een extreem negatieve impact op de grafische sector.

‘Ik hou mijn hart vast’

Al op 8 april publiceerde het KVGO na een eerste enquête alarmerende cijfers over de effecten van de coronacrisis op Nederlandse grafimediabedrijven. Ruim 84% van de bij de KVGO aangesloten grafische bedrijven leed in maart al substantiële omzetverliezen als gevolg van de coronacrisis. Voor april verwachtte zelfs 94% omzetverliezen. Een meerderheid verwachtte voor april zelfs een omzetverlies van 50 tot 100%. Op dit moment zijn de medewerkers van de branchevereniging bezig met het verwerken van de gegevens van de tweede enquête, de mei-enquête. KVGO-Voorzitter Dick Naafs zei daar op 8 april al het volgende over: 'Ik houd mijn hart vast wat dan de resultaten zullen zijn.'

TOGS- en NOW-regelingen

PRINTmatters belde op 6 mei met Bram ter Beek, directeur van het KVGO. ‘We krijgen veel vragen naar aanleiding van de problemen bij onze leden, maar je hebt wel een enquête nodig om een overall beeld te krijgen. De berichten zijn wisselend. De meest gestelde vraag is waarom de grafimediabedrijven niet in aanmerking komen voor de TOGS-regeling. We hebben er alles aan gedaan om het voor elkaar te krijgen. Het draagt bij aan hulp. Maar het is ook een principekwestie. Waarom wij niet?’ Of er een vervolg te verwachten is op de huidige NOW-regeling? ‘Ik weet dat het Kabinet nu bezig is samen met sociale partners met kijken naar het tweede pakket ondersteunende maatregelen, maar inhoudelijk is daar nog niet veel over bekend.’

Rutte

Zal een voorzichtige opening van Rutte vanavond een opleving betekenen voor de grafimediabedrijven? Op die vraag kan de directeur geen antwoord geven, maar : ‘In de nu nog lopende enquête is ook gevraagd hoe ondernemers denken uit de crisis te komen, wat de toekomstverwachtingen zijn. Bij deze tweede enquête is ook meer naar uitwerking in de praktijk gekeken. De vorige werd gehouden toen de coronacrisis net begonnen was.’ Over een week weten we meer. ‘We gaan de enquêteresultaten uiterlijk donderdag 14 mei publiceren.’