Terug naar overzicht

Verpakken
komori grafimedia drukpers corona verpakking packaging

Hoe is het met: Komori?

PRINTmatters peilt bij grafimediabedrijven en leveranciers de situatie in de coronacrisis. Deze keer spreken we met Peter Minis. Hij is marketing manager bij Komori International Europe in Utrecht. ‘De aanpak verschilt per land en bedrijf.’

  • 1 mei 2020

‘Wij volgen de richtlijnen van de overheid,’ begint de marketing manager. ‘De veiligheid van de  mensen staat voorop. Deze aanpak heeft topprioriteit en dat geldt wereldwijd. Het is een uitdaging, want het verschilt per werelddeel, maar ook per land. Wij hebben binnen de verantwoordelijkheid van Europa al te maken met diverse locaties. Daarnaast natuurlijk met het hoofdkantoor in Japen en de vestiging in de VS. Onderliggend zijn er veel verschillen, maar uiteraard proberen we overal lokaal de overheid te volgen.’

Drukkerijen waar niemand naar binnen mag

Per land, maar ook per bedrijf is de situatie anders. ‘Er zijn drukkerijen die aangeven dat er niemand meer binnen mag komen. Daar kunnen we helaas geen fysieke service verlenen. Bij andere is het wel weer mogelijk, mits wij ons aan de aangegeven voorschriften houden, zoals de 1,5 meter afstand en andere maatregelen.’ Italië is moeilijk. ‘In Italië hebben we een vestiging in Milaan. Het was pittig toen bleek dat van daaruit niets gedaan mocht worden. Vanuit Utrecht hadden we moeite om daar de grens over te komen om apparatuur aan te leveren. Maar service, support en supplies kunnen we daar heel goed lokaal ondersteunen.’

Remote biedt uitkomst

‘Onderling, maar ook met relaties werken we nu veel via remote. Dat is een uitkomst gebleken. Remote service kreeg snel een grotere invullingen en veranderde van een gimmick naar een noodzaak. Ik ben blij dat wij daar de afgelopen jaren al veel in investeerden. We werkten al met Onedrive, Sharepoint en Teams. Het was even wennen, maar iedereen kon er snel mee overweg.’ En remote control bij apparatuur? ‘Het op afstand uitlezen van machines en preventief handelen is uiterst handig, zeker nu, maar voor ons niet nieuw. Dat ligt op hetzelfde niveau als gewoonlijk. Het is puur het niveau van support leveren dat anders is geworden.’

Situatie bij drukkers

Op de vraag hoe de handel bij de klanten is zegt Minis: ‘Lastig te zeggen, maar dat ligt zeker niet stil. De ene klant heeft het enorm druk en produceert extra werk juist om in een tijd waarin informatie heel erg belangrijk is. Denk aan alle coronamaatregelen met afstandstickers en andere labels en voorschriften. Er zijn helaas ook drukkers die het zwaarder hebben. Maar ik heb daar geen concrete cijfers over.’

Wat zou en zal Komori op drupa lanceren?

Er valt de marketing manager nog iets op. ‘Ik zie dat veel mensen in deze thuiswerktijd onderzoek doen, onderzoek gericht op de toekomst. Zo veel, dat het mij eigenlijk wel verbaast. Men kijkt naar mogelijkheden om zaken te verbeteren en dan komen ze bij ons terecht. Bijvoorbeeld het verschuiven van de drupa zorgt dat relaties ons benaderen. Zij vragen of er producten of diensten zijn die Komori heeft gelanceerd of wil gaan lanceren en wat de effecten daar van zijn. Ik zeg niet dat het gelijk resulteert in positieve resultaten, maar het blijkt dat mensen nadenken over de toekomst. Over waar het naartoe gaat en wat de mogelijkheden zijn.’

PRINTmatters peilt de situatie in de branche in deze barre coronaperiode. Zo besteedden wij onder meer al aandacht aan verpakkingsdrukker AGI van de Steeg, de magazine branche, Andi smart print solutions, Grafische Groep Matthys, Drukkerij Roelofs