Terug naar overzicht

Creatie

Amazon liet grafisch ontwerpers in verbijstering achter

Duizenden grafisch ontwerpers scharrelen op Merch by Amazon een soms riant maandinkomen bij elkaar met hun designs voor T-shirts en andere kleding en assessoires. Groot was dan ook de paniek toen ’s werelds grootste webwarenhuis het platform eind maart en begin april een aantal weken uit de lucht had gehaald. Reden: een door de coronacrisis piepende en krakende distributiemachinerie.

  • 20 apr 2020

De tijdelijk gestaakte print-on-demand service Merch by Amazon houdt in dat elke geregistreerde gebruiker designs kan uploaden die vervolgens op de marktplaats van Amazon worden gezet. Oorspronkeijk ging het alleen om designs voor T-shirts, maar al snel volgden onder meer hoodies, longsleeve shirts en sweat shirts. Ontwerpers van motieven ontvangen voor elke bestelling, afhankelijk van de verkoopprijs,  gemiddeld 25% van de omzet en betalen geen kosten. Amazon regelt zelf dat het geüploade design via een grafische partner wordt geprint, de promotie en verkoop, de opslag en de verzending naar de klant: eigenlijk dus alles. Als grafisch ontwerper kun je aan één design meerdere keren geld verdienen. Dat kan behoorlijk oplopen, zoals uit het volgende plaatje blijkt. Een maandinkomen van 4.000 dollar is zeker geen uitzondering.

Een maandinkomen mét volledige ontzorging

Van de plotselinge shutdown van Merch by Amazon joeg duizenden betrokken grafisch ontwerpers de schrik om het hart. Ineens was hun (belangrijkste) financiële levensader afgesneden.
Designs op Merch by Amazon kunnen alleen worden verwerkt in producten voor de Amerikaanse, Britse of Duitse markt, maar door bij Amazon geregistreerde ontwerpers uit alle landen worden geüpload. Ook Nederlandse ontwerpers zijn derhalve op het platform actief. Met name onder ontwerpers in de VS barstte op sociale media een storm van kritiek los nadat Amazon plotseling dit platform afsluitte.

Amazon wikt en beschikt

Nu blijkt dus dat deze service met volledige ontzorging ook een keerzijde heeft. Je bent als grafisch ontwerper volledig overgeleverd aan de grillen van ’s werelds grootste distributieplatform. Merch by Amazon startte in 2015 in de VS, en werd in 2018 uitgebreid naar Duitsland en Groot-Brittannië.

Amazon stopte met “Merch” - wat staat voor Merchandise - vanwege de coronacrisis. Die zorgt tegelijkertijd voor een gigantische groei aan online bestellingen en een enorm ziekteverzuim onder de slecht tegen “Corona” beschermde medewerkers in de enorme distributiecentra van Amazon. Deze giftige cocktail heeft ertoe geleid dat het zelfs bij het altijd zo geoliede Amazon piept en kraakt: levertermijnen voor boeken en software liepen eind maart op tot gemiddeld tien dagen; op producten als kleding en sieraden kon de consument zelfs drie tot vier weken wachten.

Een rigoureuze maatregel

Om die levertermijnen weer in te korten koos Amazon ervoor om minder belangrijke - hoewel winstgevende - activiteiten te staken en te focussen op de verkoop van priority goods met een goede marge. De goederen die via Merch by Amazon werden verhandeld hoorden daar niet bij. Het platform ging eind maart eerst “op zwart” in de Verenigde Staten, terwijl werd gemeld dat het live bleef staan in Groot-Brittannië en Duitsland. Maar ook retailers in deze landen klaagden al snel dat zij geen nieuwe designs meer konden uploaden, zo was te lezen op de website van een Duits e-commerceplatform.  

Merch lijkt weer te werken

Inmiddels lijkt het platform weer in de lucht; een persbericht of iets dergelijks kon PRINTmatters ook via de zoekmachine van die andere internetreus (Google) niet vinden, maar de homepage van Merch by Amazon is ieder geval weer live... Lees hier hoe je als grafisch ontwerper geld kan verdienen met "Merch".