Abonneren  Inloggen

Hoe is ’t met: Multicopy?

17 april 2020

Natuurlijk, het KVGO gaf het 8 april al aan; de grafimediabranche heeft het moeilijk. PRINTmatters peilt bij ondernemers de situatie in deze coronacrisis. We belden met Annette Dales, algemeen directeur van Multicopy The Communication Company.

Dales: ‘Om te beginnen wil ik onze ondernemers een compliment geven. Zij zijn daadkrachtig bezig, niet uit de markt geslagen en blijven positief. Ik zie qua resultaten wel een wisselend beeld bij de vestigingen van Multicopy The Communication Company. De effecten verschillen sterk per locatie. Er zijn ondernemers die met hun omzet boven plan zitten, maar we hebben ook ondernemers die een omzetdaling van 60% ervaren. Die vragen zich echt af waar de business is gebleven.’

Tik in april

‘De dalingen komen het meest voor bij vestigingen in de grote steden, waar het cancelen van evenementen en de sluiting van de horeca een flink negatief effect heeft. In maart merkten een aantal vestigingen al een lichte afname bij klanten die in de internationale handel afhankelijk zijn van aanlevering van onderdelen of producten uit China. Maar in april krijgen we echt wel een tik.’

Voordeel van een groep

Bij de franchisegever werkt iedereen thuis. ‘Dat omschakelen naar thuiswerken ging snel. Om goed te zitten hebben we zelfs de kantoorstoelen naar huis vervoerd. Via videomeetings vergaderen gaat ook prima. Zo redden wij het wel met elkaar.’ De communicatie met de ondernemers gaat deels ook via videobellen. ‘Dan merk je het voordeel van een groep. Die saamhorigheid. Je merkt dat je er niet alleen voor staat en kan als ondernemer open met je collega’s praten over de situatie. Meteen na de eerste lockdown-mededeling zijn we daarmee aan de gang gegaan. We kregen ook veel vragen over regelingen. Dat hebben wij als centrale organisatie voor onze ondernemers uitgezocht. Daar is dankbaar gebruik van gemaakt.’

Marketing

‘We hebben direct aangeraden om in contact te blijven met de klanten door een telefoontje. Gewoon vragen hoe het gaat. We zijn allemaal mens. Tegelijk is onze marketing acuut bijgesteld. We zijn van direct mail overgestapt op e-mail. Dat kanaal gebruikten we na de AVG juist minder, maar nu veel beslissers thuiswerken is email een handig kanaal. Wij maken het grid en ondernemers kunnen het qua NAW aanpassen. Hiermee bereiken we per week zo’n 70.000 beslissers. We krijgen er ook orders door. Daarnaast pakken we deze e-mailings door met posts op social media voor een zo groot mogelijk bereik.’

Waarom bij de Amazons bestellen?

Ook inhoudelijk verandert het verhaal. ‘We proberen de boodschap te richten op: blijven communiceren. En we bereiden ons nu al voor op de volgende fase waarbij we met z’n allen weer wat meer ruimte krijgen. Strategisch biedt dat kansen voor ons ten opzichte van online partijen. Het gaat nu om lokaal ondernemen, elkaar helpen en er samen de schouders onder steken. Daar gaan we op doorzetten. Multicopy als lokale speler. Waarom zouden we bij de Amazons van deze wereld willen bestellen als ondernemers in onze omgeving, die iedereen vaak persoonlijk kent, onze steun goed kan gebruiken?’