Abonneren  Inloggen

Al voor het virus was de wereldwijde drukwerkmarkt uitdagend

9 april 2020

Deze maand publiceert de drupa-organisatie de ‘7th drupa Global Trends Report’. Al uit het aankondigingsbericht kun je opmaken dat de drukwerkindustrie wereldwijd al voor de coronacrisis een gebrek aan vertrouwen tentoonspreidde.

De ‘7th drupa Global Trends Report’ was gepland te verschijnen zo’n twee maanden voor de drupa in juni 2020. Die drupa is verschoven naar 20 tot en met 30 april 2021. De onderzoeksgegevens zijn afgenomen voordat het coronavirus toesloeg. Deze eerste gegevens komen uit een onderzoek dat november 2019 is gehouden onder drukkers en leveranciers die geselecteerd zijn na hun bezoek/deelname aan drupa 2016. Er zijn bijna 600 drukkers en bijna 200 leveranciers bevraagd. Ook zonder dat virus bleek dat de beslissers in de drukwerksector getuigden van een afnemend vertrouwen, zie onderstaande afbeelding. Branchebreed nam alleen in werelddeel Afrika het vertrouwen toe.

Verpakkingsdruk

We schrijven hier dus over een branche die zichzelf beoordeelde voor de huidige crisis. Ondanks dat algemeen dalende vertrouwen schrijven de rapporteurs dat de wereldwijde industrie wel positief was, maar de markt toenemend als uitdagend beoordeelden. De segmenten verpakkingsdruk en functioneel printen (industrieel printen) zien er beter uit dan sectoren als die ingericht zijn voor de productie van uitgeefproducten en commercieel drukwerk.

Corruptie

Over Noord Amerika zeggen de onderzoekers dat het goed loopt, maar minder enthousiaste geluiden komen er uit Europa en andere regio’s. In regio’s waar de economie nog in ontwikkeling is, wordt de groei belemmerd door politiek instabiliteit en corruptie., terwijl ontwikkelde regio’s nervositeit aangeven vanwege een te verwachten economische teruggang. Er is constante druk op de marges, maar toenemend blijken de sterkere bedrijven in staat dat margemonster te verslaan door continue innovatie. Investeringsplannen zijn er volop, omdat drukkers en leveranciers inzien dat je moet investeren om competitief te blijven.

Uitgeverijen

Wereldwijd zijn er 17 procent meer drukkers die de situatie van de onderneming als goed omschrijven dan er zijn die het als slecht omschrijven. Bij leveranciers was die balans nog positiever, namelijk 32 procent. Het best draait de verpakkingssector, gevolgd door functioneel, commercieel en uitgeverijen. Duidelijk is dat drukkers in de laatste twee segmenten diversifiëren richting de eerste twee. Financiële gegevens maken duidelijk dat drukkers die voornamelijk werken voor uitgeverijen de grootste neergang ondervinden.

VS leider in vertrouwen

Noord Amerika is alle zeven jaar dat drupa dit rapporteert al lijstaanvoerder als het gaat om vertrouwen. In Europa groeide het vertrouwen tot 2018, waarna het minder werd. In alle andere regio’s neemt het vertrouwen al jaren af. Leveranciers volgen hierin over het algemeen hun klanten qua regio en marktsegment.

Winnen door innoveren

Al sinds een aantal jaren melden drukkers dat ze reageren op de constante druk op de marges door omzettoename en kostenreductie. Sabine Geldermann , directeur van drupa en Global Head Print Technologies van de Messe Düsseldorf zegt: ‘Steeds duidelijker zien wij dat drukkers, ondanks de blijvende aandacht voor kostenreducties, de strijd trachten te winnen door te investeren in innovatie, door met nieuwe producten en services te komen voor hun bestaande markten en door nieuwe markten te betreden.

Meer budget voor investeringen

De wil om te investeren is in alle regio’s duidelijk aanwezig. Dat blijkt uit de cijfers die aangeven dat er meer zijn die hun budgetten verhogen dan dat er zijn die het investeringsbudget juist omlaag brengen. Dat geldt globaal voor alle marktsegmenten, maar in de volgorde verpakken, functioneel drukken, commercieel en tenslotte ‘publishing’.

Afwerking als eerste genoemd bij investeringsplannen

Nabewerking is het meest genoemde als investeringsonderdeel in de keten, gevolgd door printtechnologie en daarna prepress/workflow/MIS. Investeringspallen in nabewerking blijken te divers om verder te duiden. Dit kan wel bij print technologie: digitaal toner voor vellendruk is het populairst, gevolgd door vellenoffset. Met als aantekening dat er significante verschillen zijn per marktgebied.

Zorg om recessie

Richard Gray, directeur bij Printfuture dat het onderzoek uitvoerde, zegt: ‘Voor het eerst vroegen we ook naar de bredere sociaal-economisch druk en daarbij zagen we duidelijk twee patronen. Voor de ontwikkelde gebieden was de zorg het risico op een recessie, gevolgd door het zorg over de wereldwijde handelsoorlogen en de impact van opwarming van de aarde. Voor de gebieden in ontwikkeling was de grootste zorg dat politieke instabiliteit en corruptie zouden zorgen voor een economische recessie. Het mag duidelijk zijn dat we nu de impact van het coronavirus aan onze rapportage moeten toevoegen.'

Businessmodellen al aangepast

De industrie ondervond duidelijk de gevolgen van laatste grote recessie en rekende al op een vertraging. Daar komt het coronavirus nu bij. Het grote verschil is dat in de meeste de markten de industrie hun businessmodellen al hebben aangepast aan de uitdaging van de digitale communicatie. Investeren is een must om voorop te blijven lopen.