Terug naar overzicht

Print

Problemen bij lokale kranten

De coronacrisis hakt er ook in bij uitgevers van lokale kranten. De advertentie-inkomsten zijn extreem gedaald. Het is nu zelfs zo ver dat de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) en de branchevereniging NNP voor lokale en regionale huis-aan-huisbladen aandringen op overheidssteun.

  • 26 mrt 2020

Er kwamen bij de redactie van PRINTmatters de afgelopen week meer signalen binnen van uitgevers die ongekende maatregelen moesten nemen. We plaatsten er enkele, zoals Metro die een papierpauze heeft ingelast, Mokum Magazine dat bekijkt of er in het najaar weer een papieren magazine kan verschijnen en voor wat betreft lokale kranten BDUmedia dat aangaf in de problemen te komen.

Het probleem is landelijk. Gesloten winkels maakt adverteren zinloos en zoals altijd bij crises trappen ondernemingen en organisaties als eerste op de promotierem, even geen reclame. Dat is het makkelijkst bezuinigen. Die kranten hebben vrijwel geen andere inkomsten, zoals abonneegelden. Het effect is dus enorm. Lokale kranten die naast het primaire ondernemersdoel van uitgeverijen, namelijk winst door continuïteit, uiteraard ook het kerndoel, informatie-overdracht, dienen, trekken het bijna niet meer.

Landelijke nieuwsbrengers, zoals de NOS berichtten er gisteren en vandaag over. ‘Door een dramatische daling van advertentie-inkomsten verkeren uitgevers van lokale en regionale kranten in acute geldnood. Ze kunnen freelance-medewerkers niet meer betalen en vrezen voor hun voortbestaan.’

‘Zowel de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) als de branchevereniging NNP voor lokale en regionale huis-aan-huisbladen dringt aan op steun. Die zou moeten komen van gemeenten en provincies. Ook bij minister Slob, die gaat over de media, is aangeklopt. Hij zegt dat de kwestie zijn aandacht heeft.’

Krantenuitgevers vragen begrip van freelancers die nu niet of veel minder worden ingezet. ‘We moeten elk dubbeltje omdraaien. En er is ook minder om te doen, geen sportwedstrijden meer om te verslaan of evenementen om naartoe te gaan,’ citeert de NOS een uitgever uit een mail aan zijn medewerkers.

Lees hier verder voor commentaar van NVJ-voorzitter Thomas Bruning en Adri de Bruijn van Enter Media, uitgever van lokale nieuwsbladen.