Abonneren  Inloggen

Nu slaan ook de Belgische signbedrijven op hol

25 maart 2020

Nadat begin deze week Belgische grafimediabedrijven een oproep deden om vooral in België drukwerk in te kopen, is het nu blijkbaar de beurt aan de signbedrijven. De Belgische Fespa-afdeling stuurde op 24 maart ook een ‘open brief’ rond, gericht aan retailondernemer Wouter Torfs en 25 andere ceo’s van grote retailbedrijven.

Kijk even naar het bericht van vanmorgen op printmatters.nl over de actie van de grafimediabedrijven. Daarin staan de nodige overwegingen gemeld over dit soort protectionistische acties. Is dit de manier om ‘met z’n allen’ de crisis te overbruggen? Die vraag mag iedere ondernemer zich stellen. Hieronder staat de brief die namens Fespa België is uitgegaan.

Beste Wouter,

Met veel aandacht las ik eerder deze week uw open brief. Een oproep van 26 ondernemers uit de retail om tijdens de coronacris niet langer online te kopen in het buitenland maar ook eens aan de belgische retaillers te denken.

Als vakvereniging voor print- en sign Fespa.be en haar 16 stichtende leden kunnen we deze warme oproep enkel maar aanmoedigen.
Sterker, we willen jullie vragen dezelfde houding te willen aannemen om jullie visitekaartjes, spandoe- ken, folders, bedrukte borden, verpakkingen, boodschaptassen, bedrukte t-shirts, vlaggen, advertenties, bestickering, pos-materiaal tijdens maar vooral ook na deze crisis bij belgische spelers te willen leggen.

Als jonge belgische ondernemers hebben we al jaren de reflex om lokaal te kopen. Omdat we geloven in lokale en eerlijke handel en zelf moeten opbotsen tegen ‘oneerlijke’ concurrentie uit verre buurlanden. We kunnen het verschil tot nu enkel maken door gepersonaliseerde service of snellere levertermijnen, duurzame producten te garanderen of door innovatieve digitaleprintoplossingen aan te bieden.

Toch moesten we vaak de duimen leggen als het gaat over grotere volumes en gaan bestellingen al te makkelijk naar buitenlandse spelers.

We hebben in België prachtige maakbedrijven, van kmo’s tot grotere drukkerijen en vertegenwoordigen met de grafische sector meer dan 1000 bedrijven en 8.000 werknemers. Met de opkomst van onli- neshops is het steeds moeilijker om met print in het algemeen en digitale print in het bijzonder een plek te veroveren. Maar niet alles is digitaal of online vandaag. Kijk maar eens rond op de parkings en in de winkel en je zult versteld staan van hoeveel print er hangt om aandacht van jullie klanten richting jullie winkel en producten te lokken. Meer dan ooit is het belangrijk om sfeer en beleving in de verkooppun- ten te brengen en in te spelen op seizoenen of trends van het moment.

Ondanks de loonhandicap, slagen we erin door steeds weer te investeren in betere technologie die ervoor zorgt dat we sneller kleine of grote oplages kunnen leveren. We denken hierbij ook aan duurza- me oplossingen en materialen die op termijn kunnen worden gerecycleerd.

Dus, als jullie in het vervolg nieuwe campagnes lanceren met drukwerk, denk Belgisch, denk aan de klanten die in jullie winkels komen kopen.

We zullen elkaar na het overwinnen van dit vuile virus meer dan ooit nodig hebben. Wij rijken alvast de hand uit.

#koopbelgisch #printlokaal

Dirk Teughels (XLreclame), Franky De Meyer (FDM Print Group), Kristen De Dycker (Backstage Service), Marcel Engelen (White-Light), Mieke Neven (Burocad), Dennis Vanderlingen (Dacar Digital Printing), Jo Raman (Printville), Guy Lauwers (Dioss), Andreas Foriers (Creafor), Stefaan Cardoen (Hecht), Wouter Mouton (3 Motion),
Bruno Schmitz (Schmitz Digital Print), Manu Leonard (Colorisprint), Christian Duyckaerts (Fespa), Marc Vandenbroucke (Febelgra), Jean Van Houtryve (Visix)