Terug naar overzicht

Print

Heidelberg snoeit in banen en portfolio

De Duitse drukpersenbouwer Heidelberg heeft op 17 maart een aantal maatregelen bekend gemaakt om de winstgevendheid van de onderneming op peil te krijgen. Een opvallende is het stoppen met de Primefire, het digitale productiemiddel dat slechts een paar jaar op de markt is.

  • 19 mrt 2020

Samengevat komt het uitgebreide actiepakket in het bericht neer op het stoppen van niet-winstgevende activiteiten en het verlagen van structurele kosten. Concreet betekent het onder meer dat de producent van drukpersen een aantal machinetypes uit het assortiment haalt en  het personeelsbestand vermindert. Men verwacht dat er wereldwijd 2.000 banen geschrapt worden. De hiermee gepaard gaande eenmalige kosten van 300 miljoen euro komen toe aan het boekjaar 2019-2020.

Moeilijk besluit

‘De herschikking van Heidelberg is een radicale stap voor ons bedrijf die ook enkele pijnlijke veranderingen met zich meebrengt. Hoe moeilijk het ook voor ons was om deze beslissing te nemen, het is noodzakelijk om ons bedrijf weer op de rails te krijgen voor succes. Door niet-winstgevende producten stop te zetten, kunnen we ons concentreren op onze sterke, winstgevende kern. Dit is waar we Heidelberg's leidende marktpositie verder zullen versterken door gebruik te maken van de mogelijkheden van digitalisering. In de toekomst zullen we onze klanten over de hele linie technologisch toonaangevende digitale oplossingen en diensten blijven aanbieden,’aldus Rainer Hundsdörfer, ceo van Heidelberg.

Stopzetten Primefire en grootformaat al eind 2020

Heidelberg zal producten stopzetten die veel te weinig opbrengen en de winstgevendheid van de onderneming aanzienlijk beïnvloeden met een jaarlijks verlies van in totaal ongeveer € 50 miljoen. Bij digitaal printen is de markt voor de vellenpers Primefire 106 (foto) veel langzamer gegroeid dan verwacht. Bij vellenoffsetdruk is het productassortiment van zeer grootformaat ver onder de verkoopdoelstellingen gebleven. Blijkbaar gaat het om de modellen van Speedmaster 100 tot 140 en 120 x 160. Heidelberg noemt als reden een niet nader gespecificeerde ‘fundamentele verandering in de marktstructuur voor dit subsegment’. Om de algehele winstgevendheid zo snel mogelijk te verbeteren, moet de productie van die activiteiten uiterlijk eind 2020 worden stopgezet. Het doel is om Heidelberg consequent te concentreren op winstgevende activiteiten om zodoende op eigen kracht sterke operationele prestaties en winstgevendheid te verzekeren.

2.000 banen verdwijnen

Zoals reeds aangekondigd, gaat de herschikking van Heidelberg gepaard met een uitgebreide stroomlijning van de productiekosten en structurele kosten. In totaal zullen de geplande maatregelen wereldwijd tot 2.000 banen kosten. Dit kan ook fabriekssluitingen omvatten. Deze vermindering van productieomvang is een essentieel onderdeel van het langverwachte actiepakket voor de herschikking van Heidelberg, geheel onafhankelijk van wat momenteel een zeer moeilijke bedrijfssituatie is als gevolg van de corona-pandemie. De onderhandelingen over de gedetailleerde uitvoering worden besproken met de werknemersvertegenwoordigers. Zeker gezien de huidige omstandigheden is Heidelberg zich bewust van haar verantwoordelijkheid ten opzichte van het personeel en zal zij samenwerken met de werknemersvertegenwoordigers om ervoor te zorgen dat de vermindering van het personeelsbestand zo maatschappelijk verantwoord mogelijk gebeurt.

Focus op technologisch leiderschap in de kernactiviteiten met de nadruk op digitalisering

De toekomst van het bedrijf heeft een overheersende digitale structuur. Beleid daarbij is een consequente focus op de winstgevende activiteiten van het bedrijf. Deze activiteiten bedienen een wereldmarkt die volgens experts de komende jaren licht zal groeien en die een solide basis zal vormen voor de producten en oplossingen van Heidelberg. ‘Met het portfolio van geïntegreerde oplossingen en nieuwe digitale bedrijfsmodellen zoals abonnementen, zal Heidelberg zijn leidende technologische rol blijven uitbreiden met als doel het succes van zijn klanten in de toekomst nog beter te stimuleren en bijgevolg terug te keren naar duurzame groei. Toekomstige investeringsuitgaven zullen gericht zijn op volledige end-to-end digitalisering van klantwaardecreatie, wat voornamelijk betekent geïntegreerde systeemoplossingen voor machines, software, consumptiegoederen en prestatiediensten. De visie is om een ​​brancheoverschrijdend IoT-gebaseerd platform te creëren om alle klant-leverancier-relaties te automatiseren. Deze oplossing stelt drukkerijen in staat een aanzienlijke productiviteitswinst te behalen.’