Terug naar overzicht

Print

Social Media Print: een snelgroeiend fenomeen

De combinatie van sociale media en de smartphone leidt tot steeds meer bestellingen van bedrukte producten door met name jongere generaties consumenten. Dat stelde Bernd Zipper in zijn trendlezing tijdens het Online Print Symposium in het Infinity Hotel & Conference resort in München. Het complete verslag van deze trendlezing volgt in de april-uitgave van het magazine PRINTmatters.

  • 12 mrt 2020

Zipper is directeur van Zipcon Consulting en eigenaar van de journalistieke website Beyondprint.de. Hij heeft zichzelf inmiddels de status van online print Goeroe verworven. In zijn trendlezing sprak hij de verwachting uit dat de Duitstalige markt voor het onlijnhe bestellen van drukwerk in 2020 met ongeveer 8% in omzet stijgt. In 2019 had deze markt in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk een omvang van € 8,74 miljard. Opmerkelijk is hierbij dat de omzet van Vistaprint in dit gebied veel sneller groeit dan die van concurrenten als Flyeralarm, Online Printers en CEWE.

“Mobile” + “Social” = Print

Zipper duidde uitgebreid de groei van “Social Media Print”, de in 2019 door hem zelf bedachte term om aan te duiden dat sociale media een steeds belangrijker kanaal vormen voor het bestellen van printproducten. ‘In Europa heeft 92% van de bevolging boven 18 jaar een smartphone. De combinatie van “Mobile” en “Social Media” zorgt momenteel voor een vlucht van online bestellingen van nicheproducten door met name de jongere generaties. Nu hoor ik drukkers vaak zeggen: “De smartphonegebruiker is niet mijn klant”. Daar kunnen zij echt niet meer mee aan komen zetten. Iedereen is tegenwoordig een potentiële klant. Dé klant bestaat niet meer.’


Drukkers kunnen zich niet meer veroorloven om klantgroepen als smartphonegebruikers te negeren, stelde Bernd Zipper in zijn trendlezing over Online Print. 'Iedere smartphonegebruiker heeft de potentie om met een drukker in contact te treden.'  Fotocredit: #OPS2020

Nieuwe apps brengen print tot de voordeur

Hij verwees met name naar de inmiddels talrijke mobiele apps die een verbinding leggen tussen beelden op de smartphone en print. Vaak hebben deze apps social media extensies. Zipper vroeg tijdens het Online Print Symposium wie van de 250 aanwezigen in Social Media Print actief is. Slechts drie handen van dit toch online minded publiek gingen de lucht in. Voor bedrijven die hier snel op inspringen ligt de wereld dus nog grotendeels open.
Eén van die voorlopers is het Amerikaanse bedrijf Social Print Studio, met de app “Print Studio”. Die wordt omschreven als “de beste manier om je iPhone en Instagramfoto’s te laten afdrukken en thuis bezorgen”. Dat kan in de vorm van losse foto’s, maar ook bijvoorbeeld fotoboeken.
Zipper noemde ook INK. Met deze app kun je foto’s op je mobiel of iPad omzetten naar gepersonaliseerde kaarten die je via een paar schermaanrakingen per post kunt laten versturen voor twee euro per kaart, inclusief verzendkosten. Tegen een meerprijs kan de kaart in een luxe enveloppe worden verzonden, en/of op luxer papier worden afgedrukt en verzonden.

Free Prints: gratis en vrijblijvend foto’s bestellen

Een nog opmerkelijker voorbeeld van de kansen die de smartphone biedt aan de grafische industrie is de foto- en video-app Free Prints van het Britse bedrijf PlanetArt. Per maand kun je - zonder abonnementsvorm of andere verplichting - tot maximaal 45 beelden uit je foto’s of video’s selecteren en gratis online bestellen als printje van 10 x 15 centimeter. Het maximum aantal gratis fotoprints per jaar is 500, terwijl de portokosten variëren van 1,99 tot 5,99 euro. Per beeld kan één print-exemplaar gratis worden besteld. Tegen betaling kunnen meer prints worden besteld, in allerlei formaten, tot en met 76 bij 100 centimeter. Het publiek ziet het helemaal zitten: op basis van bijna 5.000 reviews werd de app eind februari beoordeeld met 4,7 van de vijf sterren.

Groot trendverhaal in april-editie PRINTmatters

In de april-editie van PRINTmatters staat een complete samenvatting van de trendlezing van Bernd Zipper over Online Print anno 2020. Daarin wordt ook ingegaan op vragen als:

  • Hoe kunnen traditionele grafische bedrijven inspelen op Online Print?
  • Wat vereist een succesvolle online shop qua technologie “onder de motorkap”: uitgedokterde systemen of simpele bouwpakketten?
  • Waarom groeit Cimpress / Vistaprint in Duitsland sinds medio 2019 veel sneller dan de concurrentie?
  • Moeten online drukkers focussen op de operatie in hun eigen land of veeleer internationaal uitbreiden?
  • Wat is bij online printbestellingen de meest gemaakte fout in e-commerce datamanagement door online drukkers?

U kunt via deze weblink een abonnement nemen op het magazine PRINTmatters