Abonneren  Inloggen

IDC MarketScape: Ricoh wereldleider hoge snelheid inkjet

11 maart 2020

Ricoh komt in een nieuw IDC MarketScape rapport naar voren als wereldwijde leider in inkjet op hoge snelheid. In het rapport “IDC MarketScape: Worldwide High-Speed Inkjet Press 2019-2020 Vendor Assessment”1 staan de uiteenlopende sterke punten van Ricoh vermeld, zoals technologische innovaties, aandacht voor feedback van klanten en een grote installed base.

Ook noemt het rapport in het bijzonder Ricoh’s “programma’s voor business development” als krachtige aanvullingen op het portfolio. De inzet van Ricoh voor het succes van klanten heeft volgens het rapport bijgedragen aan een verdiende wereldwijde leiderspositie. Als belangrijk positief punt noemen analisten Ricoh’s voortdurende technologische ontwikkelingen en forse investeringen, die ervoor zorgen dat feedback van klanten wordt meegenomen in het R&D-proces van het bedrijf.

Uitgebreid kleurenbereik

Onlangs heeft deze aanpak nog geleid tot successen die baanbrekend zijn. Denk bijvoorbeeld aan de bekroonde RICOH Pro VC70000. Met de gepatenteerde droogtechnologie en inkten heeft Ricoh een uitgebreid kleurenbereik geïntroduceerd. Het samenspel tussen deze innovaties maakt niet alleen hogere inktlimieten voor een hogere beeldkwaliteit mogelijk, maar ook kortere doorlooptijden om eenvoudiger SLA’s te halen en een snellere doorvoer te realiseren. Tegelijkertijd stelt dit klanten in staat om zonder voorbehandeling of primer te printen op niet-gecoate, offset gecoate, inkjet behandelde en inkjet gecoate papiersoorten. Dit zorgt voor een grotere creatieve flexibiliteit en lagere papierkosten. Blijven innoveren is dan ook de norm bij Ricoh. Elk jaar investeert het meer dan 1 miljard dollar in R&D. Die investeringen werpen hun vruchten af in de vorm van innovaties, die een krachtig antwoord bieden op knelpunten in de praktijk en doelen van de klant. 'Met de introductie van de Ricoh Pro VC70000 is Ricoh haar roots in transactiedrukwerk en direct mail ontgroeid. Deze uitbreiding van het portfolio sluit perfect aan bij de groei van het software- en dienstenaanbod van Ricoh. Zo kan het bedrijf zich actiever richten op de branche voor commercieel drukwerk en graphics,' zegt Amy Machado, Research Manager, Imaging, Printing, and Document Solutions, IDC. 'Afgezien van haar eigen groei in uiteenlopende segmenten wil Ricoh haar klanten helpen om hun aanbod uit te breiden.'

Groei in paginavolumes

Ricoh bouwt relaties voor de lange termijn op die niet eindigen na de aankoop. De mensen van Ricoh hanteren een high touch-strategie. Naarmate bedrijfsbehoeften zich ontwikkelen, evolueren ook de manieren waarop Ricoh ze aanpakt. Een andere belangrijke factor die bijdraagt aan de sterke marktpositie van Ricoh, zijn volgens IDC MarketScape de plannen van Ricoh om haar diensten voor bedrijven verder uit te breiden. Zo helpt Ricoh klanten om hun omzet en paginavolumes nog lang na de implementatie te laten doorgroeien. De klanten van Ricoh halen voordeel uit de diepgaande expertise van haar team van gespecialiseerde technici, engineers en managers op het gebied van productie en service. Zo ondersteunt Ricoh klanten niet alleen met consultancy- en trainingsdiensten, maar ook met een SaaS-aanbod. Het consultancy- en trainingsaanbod varieert van de technische kant van de zaak, zoals kleurbeheer, ontwikkeling van verkoopplannen, operationele uitmuntendheid etc. Dat stelt klanten in staat om hun activiteiten op meerdere fronten te verbeteren.

Flexibiliteit

'Samen met klanten krijgen we inzicht in hun behoeften en hoe ze zich kunnen aanpassen aan de eisen van de markt. De oplossingen en diensten die wij ontwikkelen, ondersteunen hen daarbij. Dat is in een notendop de basis van alles wat we bij Ricoh doen,' zegt Lucas Stevens, Product Marketeer Commercial and Industrial Printing, Ricoh Nederland. 'Dankzij onze flexibiliteit kunnen wij technologie ontwikkelen die niet alleen hoge prestaties levert, maar tegelijkertijd ook de kwaliteit, productiviteit en creativiteit naar een hoger niveau tilt. De resultaten spreken voor zich als je kijkt naar hoe we langlopende relaties hebben opgebouwd. Terwijl wij klanten helpen om het goed te doen, helpen zij ons om oplossingen te creëren die zowel hun als onze toekomst mee vormgeven.'

Meer informatie over het volledige portfolio van Ricoh’s producten, diensten en oplossingen voor production printing is beschikbaar op www.ricoh.nl of te zien tijdens vakbeurs Drupa (16 – 26 juni 2020) in hal 8A/B40.

1 “IDC MarketScape: Worldwide High-Speed Inkjet Press 2019-2020 Vendor Assessment”, doc #US45705519, December 2019, https://www.idc.com/getdoc.jsp?containerId=US45705519 

Over IDC MarketScape

Over IDC MarketScape: IDC MarketScape gebruikt een speciaal model om het concurrentievermogen van aanbieders van ICT-diensten in een bepaalde markt te beoordelen. Voor het onderzoek wordt een strenge scoremethode gehanteerd op basis van zowel kwalitatieve als kwantitatieve criteria. Het resultaat is één grafische weergave waarop de positie van elke leverancier in een bepaalde markt te zien is. IDC MarketScape zet IT- en telecomaanbieders op een zinvolle manier tegen elkaar af door hun product- en dienstenaanbod, capaciteiten en strategieën, en huidige en toekomstige marktsuccesfactoren met elkaar te vergelijken. Daarnaast krijgen afnemers van technologie een compleet beeld van de sterke en zwakke punten van hun huidige en potentieel nieuwe leveranciers.

Over Ricoh

Ricoh laat mensen beter en makkelijker werken en leven. We helpen klanten informatie en documenten effectiever organiseren en creëren. Veilig, sneller, slimmer en duurzaam. Al meer dan 80 jaar doen we dat met document management solutions, IT services, communication services en commerciële en industriële printoplossingen. Met het hoofdkantoor van de Ricoh Group in Tokio, is het bedrijf actief in meer dan 200 landen en regio’s. In het financiële jaar dat eind maart 2019 afliep, realiseerde de Ricoh Group wereldwijd een verkoopomzet van 2.013 miljard yen (ongeveer 18.1 miljard USD).

Afbeelding: De drogertechnologie van de Ricoh Pro™ VC70000 is een van de ontwikkelingen die IDC uitlicht.