Terug naar overzicht

Creatie

Proost, op de nieuwe PRINTmatters

Lekker nummer weer, deze tweede editie in 2020. Deze keer met veel groen. Heinekengroen. Het is een hele kunst om wereldwijd bij vele leveranciers op vele uitingen toch hetzelfde groen te krijgen. De onderneming ontwikkelde zelfs een eigen kleurenwaaier.

  • 10 mrt 2020

Het enthousiasme voor dit groen leidde zelfs tot een drieluik met in deze editie het eerste artikel: een interview met Mark van Iterson. Hij is als director global Heineken design vanuit het hoofdkantoor in Amsterdam verantwoordelijk voor het Heineken design waaronder uiteraard het groen. Daarna volgen nog twee artikelen over de holy grail oftewel de speciale kleurenwaaier en over het onderwerp lithografie.

Machinenieuws

Ook op technisch vlak is er voldoende te beleven. Enveloprint completeerde begin 2020 een enorme efficiencyslag, waarbij een peloton offsetpersen werd vervangen door een achtkleuren KBA met lak en de eerste Xerox Baltoro high fusion inkjetpers in Nederland. Brohl Wellpappe in het Duitse Mayen heeft de West-Europese primeur van de Barberán Jetmaster 1890. Deze enorme machine beprint platen golfkarton van 1,9 x 3 meter met een snelheid van 7.000 m2 per uur. Interessant voor kleine series full colour bedrukte dozen. Konica Minolta onthulde de Accuriopress C14000 en Kyocera stapt de grafische markt binnen met de inkjetpers TASKalfa Pro 15000c. Over beide machines vindt u in dit nummer een duidelijk verhaal.

Sign

Op Signgebied vindt de lezer twee uitgebreide trendverhalen. Eén in het kader van de helaas afgezegde Fespa Madrid over productiemiddelen-ontwikkelingen. De ander is een verslag van de presentatie die Ron van Rijssel gaf tijdens het jaarlijkse event van de club. Hij is directeur van de sign-branchevereniging Si’bon en toonde een optimistisch resultaat van een marktonderzoek met veel handige inzichten.

Design

Nederland promoot zich sinds begin dit jaar met een compleet nieuwe uitstraling. Ooit werd ons landje buiten de grenzen vertegenwoordigd met een tulp en het woord Holland. Nu representeren de letters NL met een tulpvormpje er in verwerkt ons mooie landje. Deze verandering leverde recent nogal wat discussie op. In dit artikel gaat Peter Mollema, directeur communicatie bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken, in op de achtergrond, beweegredenen van het nieuwe logo.Verder in dit nummer twee artikelen waar papier een hoofdrol heeft: een geschreven door Trudy Dorrepaal over Mozfest, an open book for the internet health movement en een van de hand van ontwerper Lyanne Tonk. Zij geeft een toelichting over haar voorkeur voor contrasten, zoals gekleurd papier in combinatie met witte inkt of witte inkt op donker papier.

Columnist Richard van Hoorn

Verder mooie columns van onder meer Margreeth Colenbrander van Dienstencentrum en Sjors Selger. En helemaal nieuw in PRINTmatters: Richard van Hoorn van DrukwerkMaatwerk geeft voortaan elke editie zijn visie op branche-ontwikkelingen. Ook nieuw in het blad zijn de terugkerende twee rubrieken over online-print en de labelbranche.

Abonnement

Ja, er staat nog veel meer in het nieuwe blad, zoals een interview met een 'groene' verpakkingsdrukker, een verslag van een dagje print-shoppen in Düsseldorf en een signcase over prints op de trappen in Hoog Catharijne en bagagebanden op Schiphol.
Geïnteresseerd?
Probeer het eens uit.