Abonneren  Inloggen

De kracht van verpakking voor je webshop

19 februari 2020

Verpakkingen worden vaak onterecht onderschat door webshops. Echter, de invloed die een goede verpakking heeft op jouw klant is groter dan je denkt. Een verpakking is onderdeel van de klantreis waarmee je het verschil kan maken.

Verpakkingen voor smartphone hoesjes

Stel, je verkoopt Samsung Galaxy A51 hoesjes en zoekt een verpakkingsmethode om deze hoesjes in te versturen. Je kan dan kiezen voor een eenvoudige envelop, of je kiest voor een verpakking in je eigen huisstijl. Om te zorgen dat jij als organisatie een plekje krijgt in het hoofd van de klant, is het belangrijk om de verpakkingen te optimaliseren. Het is voor organisaties van belang om een goede merkstrategie te hebben. Een sterk merk is onderscheidend, relevant en geloofwaardig. Met behulp van verpakkingen kan je vooral onderscheidend en geloofwaardig zijn.

Waarom zijn verpakkingen zo belangrijk?

In het verleden is er al veel onderzoek gedaan naar het nut van verpakkingen. Omdat consumentengedrag vaak in een fractie van een seconde bepaald wordt, is het belang van een krachtige verpakking groot. Indien je weleens in de supermarkt komt, is de kans groot dat je onbewust weleens beïnvloedt bent door een productverpakking. Sterke merken creëeren vaak krachtige verpakkingen. Naast de nuttige functie die verpakkingen hebben (je weet immers snel welk product je moet hebben), kunnen verpakkingen je ook uitdagen om eens wat anders te proberen

Zorg voor herkenbaarheid

Herkenbaarheid wordt gecreëerd door rekening te houden met je huisstijl, maar ook door opvallend te zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de verpakkingen die Coolblue gebruikt. Verpakkingen hebben een belangrijke plek in de marketingstrategie die Coolblue hanteert. De organisatie daagt bijvoorbeeld klanten uit om de verpakking op social media te delen. Coolblue zet verpakkingen in als storytellingsinstrument, wat de reden is van het succes van de Coolblue verpakkingen.