Terug naar overzicht

Sign

Gepersonaliseerde kledingprint blikvanger op Fespabeurs in Madrid

Wat zijn de nieuwste tools voor on demand productie van gepersonaliseerde kleding? Die vraag wordt beantwoord tijdens “Sportwear Pro, Print Make Wear”, een onderdeel van de mondiale signbeurs Fespa, die van 24 tot 27 maart plaatsvindt in Madrid. Hierbij alvast een voorproefje over deze boeiende beurs in een beurs.

  • 8 jan 2020

Uiteraard zal de redactie van PRINTmatters voor de 2020-versie van de Fespa in Madrid aanwezig zijn om de interessantste innovaties op signgebied te ontdekken en duiden. Online bestelde, digitaal en gepersonaliseerd bedrukte kleding is één van de meest innovatieve domeinen binnen de sectoren Print & Sign. In het beurscentrum in Madrid wordt eind maart een compleet productieproces nagebootst voor sportkleding en “athleisure”, de benaming voor de trend van sportkleding (of kleding die daarop lijkt) voor alledaags gebruik.

Marktkansen door een nieuwe drie-eenheid

Bij brancheorganisatie Fespa is een enthousiaste Debbie McKeegan als “textielambassadeur“ verantwoordelijk voor het beursonderdeel over gepersonaliseerde sportkleding dat dit jaar dus de “Sportwear Pro, Print Make Wear” als volledige benaming draagt: ‘Wij willen bezoekers de mogelijkheid bieden om met eigen ogen te zien hoe digitale druktechnologie, software en automatisering de markt voor sportkleding fundamenteel kunnen veranderen en routes naar de markt laten ontstaan.’

Twee productiedemonstraties

Het genoemde beursonderdeel behandelt elke stap in het kledingproductieproces: van ontwerp, pre-press, indelen en nesten tot het drukken, drogen, snijden, naaien, verbinden en verfraaien. Ook de verpakking en winkelpresentatie komen aan bod. Twee productiestromen worden elkaar gedemonstreerd. De ene betreft Direct-to-Garment printing op witte sport- en athleisure kleding. Bezoekers kunnen een mannen-of vrouwenhardloopshirt of een legging bestellen en deze personaliseren op basis van hun eigen voorkeuren.
De tweede workflow betreft roll-to-roll printing, waarbij het volledige kledingproductieproces wordt nagebootst: van de online bestelling tot de uiteindelijke levering; textielsamples worden gedrukt, gesneden, genaaid en ter plaatse verpakt. De laatst geprinte samples worden getoond in een winkeldisplay en gedragen door modellen op een beurscatwalk.

Ook een slag in duurzaamheid

“Print Make Wear” maakt dus de voordelen zichtbaar van vraag-gestuurde, gepersonaliseerde productie van eigentijdse kleding. En passant wordt het thema duurzaamheid meegenomen, stelt Debbie McKeegan: ‘Deze digitale productiemethode gaat gepaard met een aanzienlijke besparing op textielafval. Bovendien is de meerderheid van de bedrukte weefsels van natuurlijke oorsprong of van gerecycled materiaal. Wij hergebruiken ons eigen samplemateriaal zelf ook op volgende beurzen.’

Beursrondleiding maakt aanbod compleet

Daarnaast stelt de Fespa-beursorganisatie een Guided Tour samen zodat bezoekers zich kunnen verdiepen in alle facetten van Direct to Garment printing en roll-to-roll print in het kledingdomein. Bij geselecteerde stands wordt uitgelicht hoe uiteenlopende klanteisen rondom gepersonaliseerde kledingdruk kunnen worden ingevuld.
Om het thema van digitaal en op de wens van het individu afgestemde kledingproductie nog meer diepte te geven zijn er ook sessies waarbij deskundigen met elkaar in gesprek gaan over onderwerpen als: “Optimaal kleurmanagement bij luxe kleding”, “Modetechnologie en -automatisering”, “Duurzame textielproductie” en “De grootste uitdagingen bij de productie van sportkleding”.

Meer informatie

Fespa’s Global Print Expo 2020 vindt van 24 tot 27 maart plaats in Madrid. Voor meer informatie, zie de website van dit belangrijkste evenement voor de signing industrie.