Terug naar overzicht

Print

Kaartje2go en Ricoh onderstrepen de kerstgedachte

Twee duurzaamheidsnieuwtjes: kaartenwebshop Kaartje2go plant een eigen bos bij Delft en in de Tropen; multinational Ricoh sluit zich aan bij de Responsible Business Alliance, die zich richt op Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen in wereldwijde toeleverketens. 

  • 24 dec 2019

Om met Kaartje2go, de grootste kaartenwebshop van Nederland, te beginnen: dat heeft in samenwerking met Staatsbosbeheer en Trees for All een eigen bos met duizend bomen geplant in het Bieslandse Bos bij Delft. Dit deed zij in het kader van CO2-compensatie. Daarnaast plant Trees for All namens Kaartje2go ook nog eens duizend bomen in de tropen. In 2020 laat Kaartje2go het bos met nog eens 2.000 bomen groeien, wederom gelijkelijk verdeeld over Nederland en de Tropen.

Duurzaamheid in het DNA

Kaartje2go.nl heeft in 2019 veel aandacht besteed aan het thema duurzaamheid. Het bedrijf meldt in een persbericht dat haar drukkerij al CO2-neutraal is en dat de kaarten CO2-neutraal worden bezorgd. Verder kunnen klanten kiezen voor enveloppen van gerecycled papier en voor duurzame cadeaus. Marketingmanager Mark van Kasteren: ‘Wij vinden het belangrijk om onze CO2-uitstoot te compenseren en op die manier een positieve bijdrage te leveren aan het klimaat. Daarom planten we deze bomen, naast de duurzame activiteiten die we al hebben gerealiseerd.’

Blijvende betrokkenheid bij “1-2-Tree”

Trees for All draagt bij aan een groene en gezonde aarde door wereldwijd bomen te planten en bos te herstellen. Kaartje2go investeert in het 1-2-Tree programma. Binnen dit programma plant Trees for All voor elke boom die in Nederland wordt geplant, ook een boom in het buitenland. Zo worden bestaande tropische bossen beschermd en de leefomstandigheden van de lokale bevolking hier verbeterd. Daarnaast groeien bomen in de tropen sneller en slaan ze dus meer CO2 op.

Kaartje2go plant bij Delft in samenwerking met Trees for All en Staatsbosbeheer een bos. 

Ricoh richt zich op MVO in toeleveringsketens

Ook multinational Ricoh geeft haar groene imago eind 2019 een boost, door toe te treden tot de Responsible Business Alliance. Dit is een mondiale coalitie die zicht richt op maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) in toeleveringsketens wereldwijd. 
“De RBA heeft geen winstoogmerk en streeft naar een wereldwijde elektronica-industrie die duurzame waarde creëert voor werknemers, het milieu en het bedrijfsleven”, zo meldt het persbericht van Ricoh. Deze coalitie zet zich in voor de rechten en het welzijn van werknemers en gemeenschappen die te maken hebben met een wereldwijde toeleveringsketen. Alle leden, leveranciers en belanghebbenden werken samen om de werk- en milieuomstandigheden te verbeteren door vastgestelde normen en gebruiken.

Commitment aan gedragscode

In de uitgebreide RBA-gedragscode zijn normen gedefinieerd om ervoor te zorgen dat de arbeidsomstandigheden in de toeleveringsketens veilig zijn, dat werknemers met respect en waardigheid behandeld worden en dat de impact van productieprocessen op het milieu zo laag mogelijk is. Ricoh meldt zich bij haar zakelijke activiteiten te houden aan deze gedragscode, en de gemeenschappelijke doelstellingen en de filosofie van RBA toe te passen in de praktijk.

Sociale en ecologische duurzaamheid zijn waarden die nauw verweven zijn met de Japanse manier van zaken doen. Lees hier wat Ricoh als een van oorsprong Japan's bedrijf daarover meldt.   

Doorwerking richting leveranciers Ricoh

In de toekomst wil Ricoh, als lid van de RBA, een bijdrage leveren aan het bereiken van een duurzame samenleving door de visie en missie van de RBA te delen met haar leveranciers op basis van de Code of Conduct vanuit deze coalitie.

Over Ricoh

Ricoh ontwikkelt en levert document management solutions, IT- en communicatiediensten en commerciële en industriële printoplossingen. Met het hoofdkantoor van de Ricoh Group in Tokio, is het bedrijf actief in meer dan 200 landen en regio's. In het financiële jaar dat eind maart 2019 afliep, realiseerde de Ricoh Group wereldwijd een verkoopomzet van ruim 16,2 miljard euro.