Terug naar overzicht

Sign

Al 1.000 UVgel-printers van Canon geïnstalleerd

Canon heeft wereldwijd meer dan 1.000 van haar Colorado roll-to-roll grootformaat printsystemen met UVgel-printtechnologie geïnstalleerd. Dirk Brouns, vice president Large Format Graphics, Océ Technologies: ‘Innovaties afstemmen op de werkelijke behoeften.’

  • 19 nov 2019

Feedback van gebruikers van de Colorado 1640 onderstreept de productiviteit van de printer en de geschiktheid ervan voor toepassingen waar op hele korte termijn geprint materiaal zonder laminering nodig is. Tijdens FESPA 2019 introduceerde Canon de Colorado 1650 als tweede lid van de Colorado-familie, met nieuwe flexibele inkt voor het produceren van applicaties die gevouwen, ‘gewrapt’ of gebogen moeten worden, zoals ingelijste canvasprints, soft signage, graphics met belichting aan voor- of achterzijde, toepassingen voor flexibele wanddecoratie zoals behang, en buitentoepassingen zoals voertuigbelettering.

De Resolutie
Het nieuwere model biedt ook de FLX-nabewerkingstechnologie. Dit stelt klanten in staat te kiezen tussen glanzende of matte effecten zonder de noodzaak om inkt of printmedia te vervangen, waardoor een nog breder scala aan mogelijkheden binnen bereik komt. Een van de gebruikers is grafisch bedrijf De Resolutie in Nederland. Jeffrey Vermaat, mede-eigenaar van De Resolutie: ‘Wij zoeken naar printers die ons in staat stellen verschillende materialen te combineren, zodat we nieuwe producten en concepten kunnen ontwikkelen – dat is onze kracht. We kunnen nu een glanseffect printen op mat papier, in kleur, en een mat effect aanbrengen op glanzende printmedia. Deze printtoepassingen bieden ons nieuwe zakelijke mogelijkheden op het gebied van interieurontwerp.’

Roll-to-roll printbehoefte
Dirk Brouns, vice president Large Format Graphics bij Océ Technologies, een Canon-onderneming, licht de belangstelling in de markt voor beide modellen toe: ‘We bevinden ons in een dynamische markt met voortdurend veranderende eisen aan toepassingen. Onze R&D-filosofie is goed te luisteren en intensief samen te werken met onze klanten en partners om onze innovaties af te stemmen op de werkelijke behoeften van klanten. Na het aanvankelijke succes van de Colorado 1640 zagen we nieuwe groeimogelijkheden voor klanten die kunnen profiteren van een matte nabewerking en een flexibelere inkt. Met zowel de 1640 als 1650 printers in de Colorado-familie zijn we nu in staat te voldoen aan elke roll-to-roll printbehoefte.’ Brouns vervolgt: ‘Onze klanten plukken de vruchten van ons strategische innovatieprogramma waarin we ons richten op de ontwikkeling van onze eigen grootformaat printengine, onze eigen unieke UVgel-inkt en onze eigen printkoppen. Als een van de weinige producenten van digitale printsystemen die dit zelfstandig kunnen realiseren, hebben we een geoptimaliseerde productietechnologie ontwikkeld die naadloos aansluit op de behoeften van de markt.’