Abonneren  Inloggen

Goed tweede kwartaal Heidelberg

7 november 2019

Met een omzet van 622 miljoen (9% hoger dan dezelfde periode vorig jaar) en een EBITDA van 55 miljoen (was 43 mln) heeft drukpersenfabrikant Heidelberg een goed tweede kwartaal achter de rug. Toch gaan de reorganisaties en herstructurering door.

De belangrijkste redenen voor de omzetstijging komen van de voortgaande digtalisering van processen in vellenoffset (met name de push-to-stop-technologie, die vooral in de VS en China populair is) en de nieuwe abonnementsmodellen, waarbij Heidelberg de pers en alles eromheen levert. Ook andere vormen van langlopende contracten en e-commerce leveren een positieve bijdrage.

Moeilijk Europa

Heidelberg geeft verder aan dat de investeringsbereidheid in Duitsland, Engeland en Centraal-Europa laag blijft als gevolg van de onzekere economische situatie. Kostenbesparingen en het verder stroomlijnen van organisatie- en managementstructuren blijven daarom essentieel om winstgevend te blijven.

Exit Stephan Plenz

Een van de maatregelen om de managementstructuur te stroomlijnen, is het vertrek van Stephan Plenz (foto) uit het bestuur. Na dertig jaar eindigt zijn contract ‘in goed overleg’ op 20 juni volgend jaar. Zijn taken worden verdeeld onder de andere bestuursleden. Bestuursvoorzitter Rainer Hundsdorfer krijgt de verantwoordelijkheid voor de technologie-afdeling erbij, inkoop gaat naar de financiële afdeling van Marcus Wassenberg en verkoop en digitalisering komen onder de hoede van Chief Digital Officer Ulrich Hermann.