Terug naar overzicht

Print

Investeren en innoveren in print en sign

BAM! 108 pagina’s op de mat en allemaal over print en sign. De deze week verschenen editie van PRINTmatters benadrukt investeringen in innovatie in de sector. Bankbiljettendrukker Koninklijke Joh. Enschedé kocht een nieuwe Koebau Giori De La Rue-pers en stapt in print to web, VOB plaatst twee loeigrote drukpersen en displaymaker Elwe draait 24/7, dankzij een robot.

  • 5 nov 2019

De lekkere november-editie staat weer vol met informerende en inspirerende artikelen rondom print en sign. Een van de verhalen gaat over Royal Joh. Enschedé, zoals de wereldwijd opererende drukker uit Haarlem zich noemt. De onderneming drukt nog steeds bankbiljetten, maar nu met een extra dimensie. Investeerder Nimbus zette de onderneming opnieuw op de kaart.

Selfie met The Beatles
Op een gloednieuwe Koebau Giori De La Rue-pers drukt het bedrijf nog steeds echte biljetten, maar dan voor andere marktsegmenten dan de geldmarkt waar voorheen voor gedrukt werd. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de evenementenmarkt. De nieuwe dimensies in het printbestaan worden volop benut, zo voegt Enschedé augmented reality toe aan de biljetten. Trouwens, het digitale traject hoort daar ondertussen ook tot de core business. Wil je een selfie met The Beatles? Ook dat kan.

Twee Koenig & Bauer grootformaat persen voor VOB
Een andere drukker die de zaken voortvarend aanpakt is VOB in Hardenberg. Eigenaar Bert Schipper kocht bij Wifac maar liefst twee Koenig & Bauer grootformaatpersen vol met de meest innovatieve snufjes. Dankzij de ingenieuze vernieuwingen draait de onderneming heel efficiënt 30.000 jobs per jaar voor de internationale display- en verpakkingsmarkt waarin het aantal jobs toeneemt, maar de oplages lager worden. Juist bij het grote formaat (120 x 164 cm) is elk vel minder een winstpunt.

Sign: 24/7 displays printen en de kansen van digitale sublimatiedruk
Dat we allemaal aan de robot moeten werd duidelijk bij een bezoek aan displaymaker Elwe. Ondernemer Ewald Elfrink plaatste een heuse robot naast zijn Arizona flatbedprinter. De zaak draait nu 24/7. Ook in het weekend. De eigenaar gaat voor het voetbal alleen even langs om inkt bij te vullen en een palletje te verplaatsen.

Ontwikkelingen in sublimatiedruk op textiel en grootformaat inkjet
Een andere mooie story is die over Peter Bosman, die van geprinte buitendecoratie die veelal in tuinen wordt toegepast, zijn business maakt. Bij hem komen daardoor ruim 60.000 doeken per jaar van de printer. Ook gaan we uitgebreid in op de kansen van digitale sublimatiedruk. Een techniek die veel kan betekenen voor textielprint. En bekijken we in een uitgebreide overweging of en hoe grootformaat inkjet voor abri- en billboardprint positie kan afpakken van de traditionele offsetpersen.

Nog geen abonnement?
Probeer het eens, je wordt er wijzer van.