Terug naar overzicht

Premium artikel Print

Wat digitalisering voor drukkers betekent

Terwijl de grafische industrie nog over de digitale transformatie filosofeert, is het traditionele businessmodel al in staat van ontbinding. Maar wat betekent de digitalisering nu echt voor deze sector? De Duitse hoogleraar publishing Georg Obermayr sprak er medio oktober over tijdens het “Hello Future”-congres in München.

  • 29 okt 2019

Obermayer raadt ondernemingen aan om hun businessmodellen vooral zelf te kannibaliseren, voordat de concurrent het met alle liefde doet. Het juiste antwoord op de digitalisering begint echter met een dringend noodzakelijke nieuwe mentaliteit. De jonge hoogleraar noemde de volgende drie bouwstenen waaruit het digitale DNA van een onderneming moet bestaan: klantfocus, wendbaarheid en een nieuwe bedrijfsstructuur als antwoord op de platform-economie. Bij elke bouwsteen gaf hij - soms heel concrete - adviezen.


Disruptieve ontwikkelingen - bijvoorbeeld internetdrukken - beginnen vaak relatief rustig om op een later moment gevestigde markten alsnog te overvallen (beeld: Georg Obermayr).

1) Empathie voor de klant
Obermayr sprak over invoelingsvermogen, alertheid en menselijkheid in de omgang met klanten. ‘Succesvolle disruptieve innovaties ontstaan het vaakst uit empathie voor de klant en door de klant centraal te stellen. Ze worden bedacht door in de huid van de klant te kruipen en dan te bedenken hoe hij of zij beter bediend kan worden. Maar de meeste ondernemingen weten bar weinig van hun klanten en daarmee ook bar weinig over het fundament van hun eigen business.

Registreer en lees 3 maanden elke maand 3 premium artikelen gratis.

Om dit artikel te kunnen lezen moet u zich registreren. Registreer nu en lees 3 maanden lang elke maand 3 premium artikelen naar keuze gratis!