Abonneren  Inloggen

Papier en print op Dutch Design Week

14 oktober 2019

Tijdens het creatieve event Dutch Design Week (DDW), dat van 19 tot en met 27 oktober in Eindhoven plaatsvindt, zijn ook activiteiten van Papierenkarton.nl en Print Pakt.

Op honderdtwintig plaatsen in de stad tonen drieduizend ontwerpers hun creatieve kunsten. Dit jaar is er ook een rol weggelegd voor papier en karton. In Temporary Art Centre (TAC), een van de hoofdlocaties van de DDW, bouwen vier ontwerpers namens de Nederlandse papier- en kartonwereld een duurzame herbruikbare Paper City.

Met papier en karton als medium worden systemen, architectuur en infrastructuur van het stedelijk landschap onderzocht. Parallel aan de expositie vindt een programma plaats dat bezoekers uitnodigt te experimenteren en de grenzen (van papier) op te zoeken. Alles speelt zich af binnen de speculatieve Paper City. De ontwerpers cureren de ruimte met werk en ideeën rondom de materialiteit van papier en de locatie nodigt uit tot een gesprek. Binnen Paper City richten zij zich op twee aspecten: ze onderzoeken het nieuwe fundament van de stad dat zich tegenwoordig manifesteert in tijdelijkheid. Daarnaast experimenteren zij met papier als fysiek materiaal en verdiepen zich in de waarde hiervan als methodiek voor het onderzoek.

Datagedreven businessmodellen
Print Pakt, een activiteit van de branchevereniging voor grafimediabedrijven KVGO, kijkt vooruit met de ‘Sneak Peek op de toekomst’. Deze ochtendbijeenkomst op 24 oktober stelt antwoorden te geven op de vragen hoe je bestaande businessmodellen verbetert en nieuwe datagedreven businessmodellen ontwikkelt.

De key note is in handen van Frans Feldberg, hoogleraar Data-Driven Business Innovation aan de School of Business and Economics van de Vrije Universiteit Amsterdam. Ben Oligschlager is directeur onderwijs van SintLucas, de locatie waar het event plaatsindt. Nico Veenendaal is sinds een jaar directeur Business Development bij YourSurprise. Dat bedrijf is groot geworden – en groeit nog altijd – met gepersonaliseerde cadeaus via webshops in 25 landen: denk aan Toblerone-repen met je eigen naam erop, of gepersonaliseerde potten Calvé pindakaas. Hij geeft het publiek een kijkje in zijn data-keuken. Hij legt uit hoe je datagedreven projecten en businessmodellen bouwt en haakt in op hardnekkige mythes.