Abonneren  Inloggen

BDU-titels naar Rodi Media

23 september 2019

Rodi Media heeft sinds donderdag 19 september de exploitatierechten van de Noord-Hollandse titels van BDUmedia in handen. ‘Hoe en op welke manier Rodi Media deze titels en uitgaven gaat gebruiken, is nog niet bekend,’ zegt Rodi-directeur Dick Ranzijn.

Dinsdag 17 september sprak de rechtbank het faillissement uit van de Alkmaarse BV BDUmedia, die voorheen de exploitatie van deze titels verzorgde. Daarmee kwamen de exploitatierechten beschikbaar. Het gaat om de volgende titels: Westfries Weekblad, Wieringer Courant, Schager Weekblad, Alkmaars Weekblad, De Duinstreek, Nieuwsblad De Koerier, Nieuwsblad voor Castricum, Nieuwsblad de Kennemer, Nieuwsblad de Zaankanter, De Krommenieër, Het Gezinsblad, Helders Weekblad en CTR Hollands Kroon.

‘Hoe en op welke manier Rodi Media deze titels en uitgaven gaat gebruiken, is nog niet bekend,’ zegt directeur Dick Ranzijn (foto uit het uitgebreide interview onlangs in PRINTmatters met Ranzijn over de onderneming, inzoomend op de waterloze krantendrukkerij in Diemen). ‘Daar gaan we ons de komende periode over beraden. We zijn sinds jaar en dag uitgever in Noord-Holland en hebben altijd te maken gehad met geduchte concurrenten. In de beginfase was dat de Verenigde Noordhollandse Dagbladen (VND), later volgden de Holland Media Combinatie (HMC), de Telegraaf Media Groep (TMG) en de Barneveldse Drukkerij en Uitgeverij (BDU). We hebben overigens eerder geprobeerd de exploitatie van deze titels over te nemen, maar ondanks goede gesprekken zijn we daar toen nooit uitgekomen. Deze titels bieden ons groeikansen in de markt en zijn tegelijkertijd noodzakelijk voor ons om ook in de toekomst mensen, bedrijven en instellingen te (blijven) voorzien van lokaal nieuws, zowel on- als offline.’

Vorige week beschreef PRINTmatters de situatie bij BDU na het faillissement van de Noord-Hollandse krantentak van het bedrijf.

In een ander artikel naar aanleiding van de ontwikkelingen in de markt van huis-aan-huis-bladen gaf PRINTmatters mediakenner en krantendeskundige Piet Bakker het woord.