Abonneren  Inloggen

Graficus Cor Rosbeek (74) overleden na een bewogen leven

12 juni 2019

De Limburgse graficus Cor Rosbeek is op tweede pinksterdag in zijn woonplaats Amsterdam overleden. Drukkerij Rosbeek in het Limburgse Nuth was onder zijn leiding decennialang een centrum van experimentele, modernistische drukkerskunst. Bovenaan de overlijdensadvertentie prijkt zijn lijfspreuk: "kan niet bestaat niet".


Voor haar hoogwaardig drukwerk werd drukkerij Rosbeek honderddrieënzestig keer met een prijs bekroond. Rosbeek ging echter in oktober 2008 failliet, toen een bedrijfsovername niet van de grond kwam in het jaar dat de economische crisis uitbrak. Het faillissement was pas in 2016 volledig afgewikkeld. Bij Cor Rosbeek openbaarde zich al voor 2008 de ziekte van Parkinson. Hij is 74 jaar geworden.


Kenmerkende productie van drukkerij Rosbeek: Het Nederlandse Bankbiljet 1814-2002, in opdracht van de Nederlandse Bank. Ontwerp: Arlette Brouwers

Een begrip in de kunstwereld
Cor Rosbeek bestierde decennia lang met zijn broer Jean de gelijknamige drukkerij in Nuth. Hij werd 6 december 1944 geboren in het Zuid-Limburgse Schinnen. Hij was pas 16 jaar oud toen zijn vader overleed en hij noodgedwongen de aanvankelijk lokaal actieve drukkerij overnam. Toen een rijke verffabrikant zijn drukwerk in nieuwe huisstijl in Nuth liet maken, kwam Rosbeek in contact met de wereld van de grafische vormgeving. Vanaf dat moment kwam het bedrijf in een stroomversnelling. Rosbeek ging intensief samenwerken met ontwerpers en bouwde in Nederland en daarbuiten een naam op, mede dankzij de uitzonderlijke kwaliteit van zijn (kunst)reproducties. Talrijke jaarverslagen, museumcatalogi en kunstboeken verlieten de drukkerij. Er kwamen steeds meer opdrachtgevers uit het hele land bij, waaronder het Rijksmuseum. ‘Ik ben pas later van het drukkersvak gaan houden, toen ik succes kreeg, en toen was ik ook niet meer af te remmen. Ik wilde de beste worden’, zo werd hij geciteerd in dit recente artikel in Dutch Graphics Roots. Eén van zijn meest typerende uitspraken: ‘Bij elk experiment denk ik: “kan niet bestaat niet”. Bovendien ben ik gretig en wil ik alles meemaken wat er op drukgebied mogelijk is.’

Rosbeeks verdiensten leverden hem in 1999 de Grafische Cultuurprijs op. Ook werd hij benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau. Verder was hij erelid van de Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers.

Pendelen tussen Amsterdam en Limburg
Hoewel geworteld in het Zuid-Limburgse dorpsleven, verhuisde Cor Rosbeek al op 47-jarige leeftijd naar de Amsterdamse grachtengordel. Het was tijd de (destijds) benepen, patriarchale Limburgse cultuur in te ruilen voor de open, verrijkende cultuur van Amsterdam en de Randstad. De A2 kon hij vervolgens wel dromen.

‘De klant ziet vaak geen kwaliteitsverschillen’
Over de grafische sector liet de ondernemer zich in dit boeiende artikel in Zuiderlucht - dat ging over de ondergang van drukkerij Rosbeek - veelbetekenend uit: ‘De toekomst van het drukkersvak wordt voor een groot deel bepaald door de onweerstaanbare opkomst van de computer. Er is een hele batterij vakken weggevallen, bijvoorbeeld dat van zetter. Alles wordt nu digitaal aangeleverd. Vaak maken we ook niet meer onze eigen litho’s. Die worden nu geleverd door de klant. Die is niet meer gewend voor litho’s te betalen. Bovendien is hij vaak erg eigenwijs. Hij ziet geen kwaliteitsverschillen, of hij vindt die niet belangrijk. Het gevolg: we drukken vaak ver beneden ons kunnen.’