Abonneren  Inloggen

Derk Haank boeit publiek tijdens Senefelder Misset Seminar

18 april 2019

Met onderkoelde humor vertelde Derk Haank tijdens het Senefelder Misset Seminar in Doetinchem waarom hij als pensionado met twee andere uitgevers vakblad Boerderij heeft overgenomen. Ook liet hij zijn licht schijnen op een uitgeefsector waarin de opkomst van het e-book stagneert en NRC Handelsblad op zaterdag meer wordt gedrukt dan ooit tevoren. Tot slot deelde hij zijn chagrijn over Google en Facebook: ‘Het zijn gewoon parasieten!’

Eigenlijk had hij er als pensionado én nieuwe uitgever van vakblad Boerderij helemaal geen zin meer in: nog een keer een lezing geven, na een lang leven in de schijnwerpers, laatstelijk als CEO van het wetenschappelijke uitgeefconcern Springer Nature. ‘Maar als een goede buur je vraagt om een gunst, dan doe je dat. Dat heet burenplicht’, aldus Haank. ‘Maar ik hoop dat u na mijn verhaal zo bent verveeld en murw geslagen dat nooit nog iemand mij wil uitnodigen voor een lezing. In dat geval zal dit echt mijn laatste podiumoptreden zijn geweest.’

Op basis van zijn eigen klantervaringen noemde hij Senefelder Misset “de beste drukkerij van Europa”. ‘Dat meen ik echt: zowel op het gebied van kwaliteit als flexibiliteit’. Navrant genoeg werd enkele dagen na het seminar bekend dat faillissement is aangevraagd voor alle drukkerijen uit de Roto Smeets Group, waaronder Senefelder Misset. Ook Boerderij moet dus (mogelijk) elders worden gedrukt.

Kansen op koopjes
Tussen het geratel van de drukmachines door legde Haank in een door hoge gordijnen afgeschermde ruimte aan de 200 aanwezigen uit waarom hij samen met Cor Jan Willig en Luc van Os eind 2018 “Boerderij” en diverse kleinere agrarische vakbladen (140 medewerkers) overnam van Reed Business. Om precies te zijn: de drie uitgevers brachten hun verworven meerderheidsaandeel in het agrarische uitgeefcluster onder in de nieuwe BV “Doorakkeren”, gevestigd in Haank’s woonhuis. Die BV is weer ondergebracht in de eveneens nieuwe Misset Uitgeverij, waarin ook het minderheidsbelang is ondergebracht dat de RELX-group als moederbedrijf van Reed Business heeft behouden in de betreffende agrarische titels.

Derk Haank, zelf nota bene een boerenzoon, evenals Cor Jan Willig: ‘De uitgeefwereld is een dalende markt, maar in een dalende markt kun je een heel sterke titel kopen voor heel weinig geld. Het plan is zeker niet dat wij Boerderij gaan oppimpen en verkopen. De vorige eigenaar vond de agrarische bladen wellicht niet meer zo interessant. Enorme groei is ook niet mogelijk, maar Boerderij is een grote, sterke vaktitel in een belangrijke sector. ‘Wij willen de lezers van Boerderij goede vakinformatie bieden. Daar is altijd een markt voor.’Om er schertsend aan toe te voegen: ' Als wij dat doen, kunnen wij Boerderij nog lang uitmelken, zelfs als het elk jaar een beetje minder zou worden. En ach, misschien doet dan ooit iemand het licht uit, maar daar maak ik mij geen zorgen over: dat zal na mij zijn. Ik zie het ondertussen als mijn taak om goed op de winkel te passen.’

Verrassingen bij boeken en kranten
Haank erkende dat tijdschriften het moeilijkste uitgeefsegment vormen, want het meest lijden onder de digitalisering. Tegelijkertijd wees hij erop dat de toekomst altijd weer kan verrassen, refererend aan twee andere uitgeefsegmenten: boeken en kranten: ‘De boekensector draait veel beter dan ik vijf jaar geleden als commissaris en aandeelhouder van Singel Uitgeverijen voor mogelijk hield. De opkomst van het e-book stagneert en er worden nu veel minder e-books gelezen dan we in 2014 dachten. Luisterboeken doen het wel goed. Er zijn veel titels waar de omzet uit luisterboeken zelfs die uit e-books overtreft.’

‘De krantenuitgevers kunnen zelfs echt trots zijn. Hun business is veel beter dan een aantal jaar geleden. Het abonnement voor pakweg 14 euro per maand waarbij je de krant doordeweeks online leest en op zaterdag ook in de bus ontvangt, is heel populair. Ik heb gehoord dat NRC’s zaterdagkrant nu zelfs meer wordt gedrukt dan ooit tevoren.’

Google en Facebook: nagel aan de doodkist?
Zeer kritisch liet Haank - zoals veel vaker in zijn carrière - zich uit over Google en Facebook: ’Het zijn gewoon parasieten die met de content van anderen aan de haal gaan en daar enorm aan verdienen, terwijl de makers van die content daaronder lijden. De nieuwe Digital Copyright Directive in de Europese Unie is heel goed en werkelijk baanbrekend als middel om uitgeverijen en auteurs beter te beschermen! Ik pleit er niet voor dat de Europese uitgeefsector wordt gesubsidieerd door Europa, maar wel voor een vorm van indirecte steun.’