Abonneren  Inloggen

Voorkeur voor ruw

21 maart 2019

Vormgever Ayumi Higuchi besteedt veel tijd om het juiste ‘gevoel’ te vinden in een ontwerp. Het kiezen van papier is dan niet zo moeilijk meer. Maar de laatste tijd valt die keuze opvallend vaak op papiersoorten met een ruw, maar warm oppervlak.

‘Zoals veel andere ontwerpers heb ik geen favoriet papier,’ zegt vormgever Ayumi Higuchi als gevraagd wordt wat de favoriete papiersoort is en waarom. ‘Mijn papierkeuze hangt af van diverse factoren. Maar als ik naar mijn recente werk kijk, heb ik gemerkt dat ik om verschillende redenen vaak Muskat Brown of Grey gebruik. Muskat is papier en karton met de look van kraft. Bijzonder in al zijn eenvoud. Aan het assortiment zijn eveneens trendy akte-enveloppen toegevoegd. Een goed voorbeeld is The Collection: Marres exhibition cahiers 2013–2016.’

‘Kenmerkend voor Marres als museum is dat alle zintuigen aan bod komen – niet alleen het zien. Dus voor de cover heb ik Muskat Brown gekozen, omdat ik een warm, ruw oppervlak prettig vond om aan te raken. Het was wel een uitdaging om een fullcolour beeld op zo’n papier te drukken. Gelukkig heeft de lithograaf van de drukker ervan – drukkerij Unicum – al ervaringen met Muskat. En het resultaat is fantastisch. Samen met Roger Willems ontwierp ik een uitnodigingskaart en boekje voor kunstenaar Irene Kopelman, die ook op Muskat Brown gedrukt zijn. Haar originele tekeningen zijn op wit papier, maar voor de uitnodigingskaart en omslag vonden we het leuk om de kleur en textuur van dit bijzondere papier toe te voegen. Dat laat haar werk in een andere hoedanigheid zien.’

Het complete interview met Ayumi Higuchi over het belang van de papierkeuze, frustraties van papier en de toekomst er van, is te lezen in de papieren PRINTmatters editie 2 2019. Met dank aan de geïnterviewde en Ester Krop van de Monsterkamer.