Abonneren  Inloggen

Primeur PRINTmatters bij Drukwerkdeal-event

5 november 2018

Print & Inspire, het event van Drukwerkdeal.nl op dinsdag 6 november in De Fabrique in Utrecht, heeft de primeur van PRINTmatters-live te pakken. ‘Bezoekers zijn allemaal printliefhebbers, oftewel 100 procent doelgroep,’ aldus hoofdredacteur Robbert Delfos.

Nog voordat de eerste editie van de nieuwe titel op de mat valt en de compleet nieuwe site live gaat, zijn redactie- en salesmedewerkers van PRINTmatters al onder de nieuwe naam op het print-event van Drukwerkdeal.nl actief. ‘Zo’n transitie van titels vereist een soort van dubbele-petten-gedrag,’ zegt Robbert Delfos, hoofdredacteur van het nieuwe PRINTmatters.

Oplage 6000
‘Tot 20 november, de eerste dag dat het nieuwe blad bij ongeveer 6.000 mensen op de mat valt, opereren we natuurlijk nog onder de drie titels Graficus, PrintMatters en Publish. Dagelijks plaatsen we actuele berichten op de Graficus-site en mijn mailadres is ook nog steeds robbert@graficus.nl. Maar per 20 november, als ook de nieuwe site live gaat, is alles anders.’ Nu al meedoen aan het event Print & Inspire is een logische stap volgens Delfos. ‘De vormgeving is nu definitief en mag gezien worden, de pdf’s van het nieuwe 100 pagina’s tellende blad zijn klaar voor de drukker en de bezoekers zijn allemaal printliefhebbers, oftewel 100 procent doelgroep.’

Website met ruim 40.000 bezoeken per maand
Het event is bekend terrein bij de redactie. ‘We namen al eerder deel aan Print & Inspire en legden voor onze toenmalige titels Graficus, PrintMatters en Publish nuttige contacten en schreven ook de nodige abonnees bij.’ De communicatie op het event richt zich nu sterk op contacten voor de website. ‘Anders dan voorheen heeft de nieuwe site een paywall. Een deel van het vluchtige persberichten-nieuws blijft gratis. Alleen dat al zorgt voor ruim 40.000 bezoeken per maand. Maar een ieder, die nog geen abonnement heeft, verdient het om te zien wat een enorme berg waardevolle content we hebben en zullen blijven maken. Ons doel is om die content breder te vermarkten. Bezoekers van het event bieden wij een gratis proefaccount, waarmee ze drie maanden lang per maand een aantal premium artikelen naar keuze krijgen.’

Genen van Graficus
De nieuwe titel PRINTmatters is meer dan een mix van de drie voorgangers. ‘Bij de nieuwe PRINTmatters gaat het om de rol van print in het hele spectrum van visuele communicatie; branche- en ketenoverschrijdend. Ontwikkelingen in producten, technieken, management en marktsegmenten kruisen elkaar. PRINTmatters brengt technische verhalen, maar brengt ook interviews met ondernemers, brandmanagers, marketeers en designers. Eigenlijk kun je spreken van een platform met de genen van Graficus dat nu de hele print-community bij elkaar brengt.’