Terug naar overzicht

Dossier - Karton

Karton

Karton is papier bestaande uit meerdere lagen, met als gevolg een gewicht van meer dan 179 g/m2. Het is ook een benaming voor een verpakking van bordpapier, zoals frisdrank in karton. In dit dossier vind u artikelen over ontwikkelingen in de verschillende soorten karton, voor zover relevant voor de bedrukking ervan. Ook innovaties en nieuwe toepassingsgebieden van bedrukt karton worden belicht. 

Nieuws

Deel 2: PMI op weg naar digitaal bedrukt en veredeld vouwkarton - ‘Wij konden niet stilzitten en wachten’

Philip Morris International ziet digital printing en converting van vouwkarton als dé manier om toekomstige generaties rookvrije producten snel op de markt te krijgen. Het bedrijf leidt zelf het innovatietraject op weg naar volledig digitaal bedrukt en veredeld vouwkarton. In Deel 1 van deze miniserie beschreven we hoe ver het druk- en veredelingsproces is gedigitaliseerd. In Deel 2 volgt een interview met Adreia Fontes, director Printing & Converting.

Deel 1: Philip Morris plaveit de weg naar digitaal bedrukte en veredelde vouwdoosjes

Philip Morris International (PMI) wil haar vouwkartonnen verpakkingen zo snel mogelijk volledig digitaal kunnen bedrukken en veredelen in reële marktomstandigheden. Onder eigen regie en in haar eigen R&D-centrum plaveit het de weg daar naartoe, uiteraard wel in samenwerking met grafische machinepartners. De kleuren worden digitaal gedrukt, terwijl volop wordt geëxperimenteerd met volledig digitale veredeling. Lees hoe deze multinational de grenzen van het digitaal drukken en veredelen van vouwkarton verlegt.

Metsä Board lanceert recyclebaar karton voor levensmiddelverpakkingen

Het Finse Metsä Board heeft ‘kunststofvrij, eco-barrière vouwkarton’ geïntroduceerd voor de verpakking van levensmiddelen. Het gaat om lichtgewicht karton met een dubbele, goed te bedrukken coating.

Kartongroep Van De Velde op overnamepad

De Belgische P. Van De Velde Group in Wetteren bij Gent neemt sectorgenoot FP Packaging uit het nabijgelegen Lokeren over. Het is de zesde overname in korte tijd.

Verpakkingen: miljoenen euro’s van kunststof naar papier en karton

In de Europese markt voor bedrukte verpakkingen zullen structureel tientallen miljoenen euro’s omzet verschuiven van de kunststofindustrie naar de grafische industrie. Oorzaak: nieuwe Europese regelgeving en duurzaamheidstrends die nadelig uitpakken voor kunststoffen. ‘Deze groeimarkt biedt mogelijkheden voor grafische bedrijven’, stelde dagvoorzitter Alex Kunst tijdens een middagcongres in de Amsterdamse locatie van papier- en houtfabrikant Stora Enso.

Folderdisplay vult leemte na verbod op HAH-folder

Op 1 juni introduceerde Spotta officieel de Folderdisplay. Na een succesvolle testperiode in Amsterdam waarbij de Folderdisplay enthousiast is ontvangen, wordt het product nu verder uitgerold.

Sign: ATC Groupe biedt inspiratie tijdens Fespa-reis

Vijftien Nederlandse ondernemers uit de Sign-industrie én PRINTmatters namen 18 en 19 maart deel aan een Fespa-innovatiereis naar Lyon, van oudsher de zijde- en zeefdrukstad van Frankrijk. Eén van de bezochte bedrijven was ATC, een signbedrijf dat het experiment omarmt, vanuit een streven naar onderscheidend vermogen. Een verslag.

European Carton Excellence Awards vernieuwt

Bedrijven kunnen zich tot 17 mei inschrijven voor de European Carton Excellence Awards. Die zijn dit jaar op een belangrijk punt vernieuwd: er wordt een onderscheid gemaakt tussen virgin en gerecycled karton.

Beurs over golf- en vouwkarton

CCE International, de Europese beurs voor de productie en converting van golf- en vouwkarton, vindt van 12 tot en met 14 maart plaats in het Trade Fair Centre in München.

Kan ‘unboxing’ leiden tot een grotere klantenkring?

Bijna iedereen die online een product koopt, is van mening dat de verpakking belangrijk is, en bijna de helft van die consumenten deelt op social media die nieuwe aanwinst. De fabrikant moet dan inspelen op die zogenaamde ‘unboxing’-behoefte. Dat blijkt uit een recent onderzoek van PMMI Business Intelligence met de toepasselijke titel ‘Think inside the box’, vrij vertaald: denk in de doos. PRINTmatters dook in het rapport en kwam met nieuwe inzichten.