Terug naar overzicht

Dossier - Papier, Papierprijzen en Papiertrends

Papier, Papierprijzen en Papiertrends

De markt voor grafisch papier is volop in beweging. Zo zijn de papierprijzen tussen 2017 en 2019 enorm gestegen, terwijl producenten veel in het werk stellen om milieuvriendelijker te produceren. In dit dossier vindt u dan ook een verscheidenheid aan nieuws en trends over ontwikkelingen rondom grafisch papier.

De vraag vanuit de meeste niet verpakkingsgerichte toepassingen van grafisch papier daalt structureel onder invloed van de digitalisering van het mediagebruik. Vooral uitgevers van kranten en tijdschriften snijden doorlopend in de omvang van hun reguliere printportfolio's. De toenemende zogenoemde one shot printproducties waaronder de dikke zomer- en kerstuitgaves van veel tijdschriften leggen daartegen maar weinig gewicht in de schaal. De per saldo licht dalende vraag naar grafisch papier leidt steeds weer tot overcapaciteit bij papierfabrieken, waarvan sommigen vervolgens moeten sluiten of zichzelf herpositioneren, bijvoorbeeld door de verpakkingenmarkt te gaan bedienen.

De papierindustrie meldt vaak trots dat papier een duurzaam medium is omdat het een hernieuwbare grondstof betreft. Het areaal aan Europees productiebos is zelfs fors toegenomen in de laatste decennia. Dat mag zeker vermeld worden. Het is tegelijkertijd het halve verhaal. De papierindustrie is namelijk ook een van de meest energieverslindende industrietakken ter wereld. Bovendien staat het wereldwijde vervoer van drukwerk garant voor een enorme CO2-uitstoot. 

In dit dossier bundelen we al het interessante nieuws van PRINTmatters over papierprijzen, papierinnovaties en duurzaamheidsontwikkelingen rondom grafisch papier. 

Nieuws

Enorme uitdaging voor de oudpapierbranche

De Federatie Nederlandse Oudpapier Industrie (FNOI) heeft een analyse gemaakt van de huidige Europese oudpapiermarkt. En die stemt niet vrolijk: de internationale marktprijzen voor karton zijn momenteel niet meer voldoende om de kosten van inzameling en recycling ervan af te dekken en ook de afzet wordt steeds lastiger.

Arjowiggins papierboek

Nog twee Arjowiggins-fabrieken gered

Het managementteam dat vorige week de Engelse papierfabrieken Arjowiggins Fine Papers en Arjowiggins Chartham overnam, heeft nu nog twee andere fabrieken uit de failliete boedel gekocht.

Stone Paper wint hoger beroep

Eerder dit jaar stelde de Reclame Code Commissie (RCC) papierenkarton.nl grotendeels in het gelijk in een zaak die de organisatie namens de Nederlandse papier-, karton- en papierrecyclingsector aanspande tegen Stone Paper. Het betrof onder meer claims op het gebied van recycling, ontbossing en CO2-emissies. Stone Paper ging in hoger beroep en won.

‘Papier is het nieuwe yoga’

Met deze uitspraak van Irene Smit, creative director bij de succesvolle titel Flow, eindigde de afgelopen editie van Magazine Media Café met de titel De power van print in De Balie in Amsterdam op 30 september. Lekker, een paar uur luisteren naar vakmensen in het uitgeefvak die praten over de revival van print en zelfs voorrekenen dat print voor adverteerders beter scoort dan internet.

Metsä Board lanceert recyclebaar karton voor levensmiddelverpakkingen

Het Finse Metsä Board heeft ‘kunststofvrij, eco-barrière vouwkarton’ geïntroduceerd voor de verpakking van levensmiddelen. Het gaat om lichtgewicht karton met een dubbele, goed te bedrukken coating.

ArjoWiggins-fabrieken gered door management buy out

De Engelse papierfabrieken Stoneywood (in Aberdeen) en Chartham (Kent, foto) zijn gered door een management buy out. De kopers zijn ook in onderhandeling over de aankoop van andere ArjoWiggins-fabrieken.

Feldmuehle verhoogt prijzen labelpapier

Papierfabrikant Feldmuehle kondigt aan de prijzen voor zijn natsterke etikettensoorten per 1 januari 2020 te verhogen met vijf procent. De redenen daarvoor liggen zowel aan de verkoop- als aan de inkoopkant.

Velpa vertegenwoordigt Duitse Inapa / Papier Union

Sinds juni dit jaar vertegenwoordigt Velpa in Zutphen het Duitse Inapa / Papier Union in Nederland.

6 tips om met print de digitale generatie te bereiken

Jonge consumenten zijn wel degelijk geïnteresseerd in post. Dat blijkt uit Amerikaans en Duits onderzoek. Wil je die millennials aanspreken, de generatie Y die geboren is tussen 1980 en 2000, dan moet je wel rekening houden met een aantal zaken. Vandaar de 6 tips hieronder.

Volgend jaar geen Los van Papier

Los van Papier stopt. Als afsluiting van de succesvolle reeks nieuwjaarsbijeenkomsten voor heel Grafisch Nederland werd aan Esther Krop van De Monsterkamer een cheque overhandigd.

Milieuclaims Stone Paper onterecht bevonden

De Reclame Code Commissie (RCC) heeft papierenkarton.nl grotendeels in het gelijk gesteld in een zaak die de organisatie namens de Nederlandse papier-, karton- en papierrecyclingsector aanspande tegen Stone Paper. Het betreft onder meer claims op het gebied van recycling, ontbossing en CO2-emissies.

Verpakkingen: miljoenen euro’s van kunststof naar papier en karton

In de Europese markt voor bedrukte verpakkingen zullen structureel tientallen miljoenen euro’s omzet verschuiven van de kunststofindustrie naar de grafische industrie. Oorzaak: nieuwe Europese regelgeving en duurzaamheidstrends die nadelig uitpakken voor kunststoffen. ‘Deze groeimarkt biedt mogelijkheden voor grafische bedrijven’, stelde dagvoorzitter Alex Kunst tijdens een middagcongres in de Amsterdamse locatie van papier- en houtfabrikant Stora Enso.

'Papierprijzen gaan snel weer dalen'

‘De papierprijzen in West-Europa gaan snel weer dalen. De factoren die sinds eind 2017 hebben geleid tot enorme prijsstijgingen zijn namelijk niet langer van toepassing.’ Dat stelde Alejandro Mata Lopez in juni tijdens het congres “Print Matters for the Future” in Londen. Lopez is als Senior Economist verbonden aan Fastmarkets RISI.

Stora Enso haalt 1,1 miljoen ton houtvrij papier van de markt

Stora Enso investeert tussen 2019 en 2022 €350 mln om van haar papierfabriek in het Finse Oulu een productielocatie voor verpakkingspapier te maken. Daarmee verdwijnt - sneller dan aanvankelijk voorzien - bijna 1,1 miljoen ton ofwel 20% productiecapaciteit voor gestreken houtvrij papier van de markt.

Papierprijzen en bekwaam personeel knelpunten in grafische industrie

De torenhoge papierprijzen en een steeds groter gebrek aan bekwaam personeel behoren tot de belangrijkste uitdagingen van de grafische sector. Dat stelde Cees Verweij in zijn openingsspeech tijdens het Intergraf-congres, dat 24 mei plaatsvond in het Hilton Syon Park hotel in Londen.

Britse drukkers balen van Brexit, prijsconcurrentie en duur papier

Prijsconcurrentie, de papierprijzen en personeelsgebrek leiden bij Britse drukkers tot kopzorgen, de Brexit tot knallende koppijn. Toch ziet de helft van de Britse grafische bedrijven groeipotentieel. Dat bleek 25 mei uit een presentatie over de Britse grafische industrie door Charles Jarrold. Hij is voorman van brancheorganisatie BPIF en sprak tijdens het Intergraf-congres in Londen.

Verpakkingen en labels domineren Europese drukwerkomzet

De omzet van de Europese grafische sector minus labels en verpakkingen krimpt met 13% tot 2023. In dezelfde periode stijgt in Europa echter de omzet uit bedrukte labels en verpakkingen, met 7%. De markt voor bedrukte verpakkingen en labels vertegenwoordigt zelfs nu al een fors hogere omzet dan de markt voor al het andere grafische drukwerk. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van marktonderzoeksbureau Smithers Pira, in opdracht van Intergraf.

Omdraaien: hout maken van oud papier

De omgekeerde wereld bestaat. Het idee stamt al van wat jaren terug. Hout maken van oud krantenpapier. NewspaperWood in Eindhoven produceert al de nodige producten op die manier. Nu zijn ze ook ingeschakeld door Daimler.

Het papier komt iets later …

Op 6 mei zou bij de Belgische verpakkingsdrukker Van Lijsebetten in Sint-Niklaas, onder Antwerpen, vanuit Nederland een flinke hoeveelheid papier worden afgeleverd. Helaas kantelde de vrachtwagen op de laatste rotonde. De bestuurder bleef ongedeerd.

Extract: nieuw papier uit lastig te recyclen koffiebekers

Christiaan Janssen ging tijdens de laatste bijeenkomst “Papier en Milieu” van het papierplatform De Monsterkamer in op twee duurzaamheid bevorderende papiersoorten: het nieuwe Extract, en Paperback.

Donald Duck gedijt op ritme van Print

In het tijdperk van de digitalisering doet de Donald Duck denken aan het dorpje uit Asterix en Obelix. Het businessmodel draait bij het grootste jongens- én mannenblad van Nederland als vanouds om het papieren weekblad en de papieren spin-offs. ‘Fix de basics en innoveer met mate’, was dan ook de stelling die marketingmanager Marjolijn Hoffmans uitwerkte in haar presentatie tijdens het Senefelder Misset Seminar.

UPM vermindert capaciteit met 155.000 ton

Papierfabrikant UPM Communication Papers zet papiermachine 10 in het Duitse Plattling stil. Daarmee daalt de productiecapaciteit voor mechanisch gecoat papier met 155.000 ton.

Faillissement voor grootste Arjowiggins papierfabriek

De Franse rechtbank in Nanterre heeft vrijdag het faillissement uitgesproken over de papierfabriek van Arjowiggins in Bessé-sur-Braye (Sarthe).

Ook papierindustrie bezorgd over mogelijke effecten klimaatverandering

Klimaatopwarming heeft gevolgen voor de houtkwaliteit. Dit kan (op termijn) doorwerken in de kwaliteit van papiercellulose. Dit punt werd 7 maart aangestipt in een presentatie van Jan van Eerd tijdens de bijeenkomst “Papier en Milieu”, georganiseerd door de Monsterkamer. Van Eerd is business developer bij Arctic Paper.

Feldmuehle start weer door

Nadat papierfabriek Feldmuehle op 22 november vorig jaar voor de tweede keer failliet ging, gooide het management het over een andere boeg. Vandaag gaat het fors gereorganiseerde bedrijf opnieuw van start.

Grote problemen voor Arjowiggins

Nadat op 10 januari al een aantal Franse bedrijven van papierproducent Arjowiggins onder curatele werden gesteld, was het dinsdag de beurt aan de Engelse tak. Doel is de bedrijven draaiende te houden tot er een koper is gevonden.

Feldmuehle voor de tweede keer dit jaar failliet

Op 26 januari ging Feldmuehle Uetersen failliet. Op 15 juni ging de Duitse papierfabriek verder onder de naam Feldmuehle verder met de investeerder Kairos als eigenaar. Deze week is opnieuw Insolvenz aangevraagd.

Christian van Thillo, ceo De Persgroep: 'Zestig procent van onze winst komt uit kranten'

'Als mensen zeggen; Van Thillo je bent conservatief, je hebt nog te veel papier. Dan zeg ik: het zal mij een worst wezen. We kiezen voor de meest aangename wijze voor onze lezers, kijkers en luisteraars. Vaak is dat print.'

Whitepaper

Lezen? Bij voorkeur van papier!

Uit het derde Media:Tijd-onderzoek blijkt dat de leestijd van Nederlanders de afgelopen jaren nauwelijks is verminderd. Wel neemt het aandeel digitaal lezen toe, ten koste van lezen van papier. Dat is echter wel nog steeds ruimschoots favoriet.

Blog

Papier voor Volkskrant-bijlage Sir Edmund was zomaar op

In juni keken de Volkskrant-lezers vreemd op. De zaterdagbijlage Sir Edmund verschijnt zelfs tot eind 2018 niet op het vertrouwde krantenpapier maar als glossy en op een kleiner formaat. Reden: het papier was op. Hoe kan het dat een fabrikant in een dalende markt niet levert aan een vaste klant?