De afgelopen jaren is de vraag naar duurzame verpakkingen aanzienlijk gegroeid. Steeds meer consumenten hechten waarde aan milieuvriendelijke oplossingen, ook als het gaat om het verzenden van pakketjes.
De afgelopen jaren is de vraag naar duurzame verpakkingen aanzienlijk gegroeid. Steeds meer consumenten hechten waarde aan milieuvriendelijke oplossingen, ook als het gaat om het verzenden van pakketjes. Uit onderzoek van PostNL blijkt bijvoorbeeld dat maar liefst 66% van de Nederlanders het belangrijk vindt dat hun online bestellingen duurzaam verpakt worden. Ook Thuiswinkel Waarborg heeft onderzoek gedaan naar het gedrag en de wensen van consumenten. Hieruit komt naar voren dat 76% van de ondervraagden bereid is om verpakkingsmaterialen te scheiden en te recyclen. Maar wat maakt een verpakking eigenlijk duurzaam? Hoe zorg je ervoor dat deze niet alleen milieuvriendelijk is, maar ook gemakkelijk te recyclen
Er komt nogal wat kijken bij het maken van duurzame verpakkingen
Duurzame verpakkingen zijn meer dan alleen een trend; ze vragen om slimme keuzes als het aankomt op ontwerp en materiaal. Er zijn een paar punten waar je verpakking aan kan voldoen om het de consument al een stukje makkelijker te maken. Een van de grootste pijnpunten bij consumenten is het gebruik van overbodige lucht in verpakkingen. Volgens PostNL vindt 67% van de consumenten dat er te veel onnodig verpakkingsmateriaal wordt gebruikt, of dat de dozen die gebruikt worden om een pakket in te verzenden te groot zijn voor het product dat erin zit. Deze kritiek is terecht, want hoe meer lucht of opvulmateriaal een verpakking bevat, hoe groter deze uiteindelijk wordt. Dit betekent meer transport, wat leidt tot een hogere CO₂-uitstoot. Gelukkig boeken bedrijven hier al vooruitgang in: in 2019 zat er gemiddeld 50% lucht in verpakkingen, maar in 2022 was dit gedaald naar 29%. Hoewel dit een positieve ontwikkeling is, blijft er nog altijd ruimte voor verbetering.
Let ook op opvulmateriaal
Naast overbodige lucht vormt opvulmateriaal een belangrijke factor bij de duurzaamheid van verpakkingen. Veel soorten opvulmateriaal, zoals piepschuim of plastic chips, zijn niet recyclebaar en eindigen vaak als afval dat de natuur vervuilt. Dit type afval is niet biologisch afbreekbaar en vormt een ernstig gevaar voor dier en natuur. Een duurzame oplossing is het minimaliseren van opvulmateriaal door verpakkingen op maat te maken. Want een goede, op maat gemaakte verpakking heeft minder tot helemaal geen opvulmateriaal nodig. En mocht opvulling dan toch nodig zijn, dan zijn er milieuvriendelijke alternatieven beschikbaar, zoals gerecycled papier, biologisch afbreekbare opvulchips en restkarton. Deze materialen zijn niet alleen beter voor het milieu, maar laten ook zien dat een bedrijf bewust met duurzaamheid bezig is. Ook nog eens goed voor je imago, dus!
Spoort klanten aan om duurzame verpakkingen te recyclen
Daarnaast dient gemak de mens. Bedrijven die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan, sporen hun klanten actief aan om de originele verpakking te gebruiken om ook hun retourzending in te verpakken. Andere bedrijven gaan nog een stapje verder en zorgen ervoor dat hun verpakkingen te hergebruiken zijn. En mocht een verpakking niet meer te redden zijn, maak het dan ook makkelijk om ‘m te recyclen. Zorg ervoor dat je duurzame verpakking van mono-materiaal is gemaakt. Dat wil zeggen dat de verpakking uit één dezelfde materiaalsoort bestaat, dus bijvoorbeeld geheel van karton, papier of gerecycled plastic. En informeer de consument hoe hij de verpakking kan recyclen.
Duurzame verpakkingen produceren: zo gaat dat
Bij het ontwikkelen en produceren van duurzame verpakkingen wordt doorgaans gebruikgemaakt van milieuvriendelijke materialen. Denk bijvoorbeeld aan gerecycled papier en karton, en er bestaat zelfs milieuvriendelijke inkt voor het bedrukken van duurzame verpakkingen. Het speciale FSC-keurmerk geeft aan dat de grondstof voor papierproducten afkomstig is uit bossen die verantwoord beheerd worden, of dat ze gerecycled zijn. Daarmee weet je dus zeker dat je goed bezig bent.
Daarnaast is het, zoals we al eerder in dit artikel schreven, aan te raden om duurzame verpakkingen op maat te laten maken. Met een op maat gemaakte verpakking passen producten precies in de doos, waardoor er minder lucht bij komt kijken en ook weinig tot geen opvulmateriaal meer nodig is. Dat bespaart niet alleen materiaal, maar vermindert ook de ecologische voetafdruk tijdens het transport. Want des te kleiner de verpakking, des te meer er in een levering mee genomen kan worden.
Toch nog opvulmateriaal nodig? Dan zijn daarvoor tegenwoordig ook veel duurzame oplossingen beschikbaar. Denk aan gerecycled papier, biologisch afbreekbare opvulchips en restkarton. De tijd van vervuilend piepschuim, plastic opvulchips en andere opvulmaterialen die schadelijk zijn voor de natuur en niet hergebruikt kunnen worden is al lange tijd voorbij.
De toekomst van duurzame verpakkingen
Duurzame verpakkingen zijn niet langer een niche of trend: ze zijn de norm aan het worden. Consumenten hechten steeds meer waarde aan milieuvriendelijke oplossingen, ook voor hun verpakkingen. Bedrijven kunnen op die wens inspelen door te kiezen voor slimme, unieke en innovatieve verpakkingen. Door te kiezen voor gerecyclede materialen, minder lucht in verpakkingen en herbruikbare ontwerpen dragen bedrijven bij aan een duurzamere wereld, én het zorgt ook nog eens voor een betere klantervaring. Win-win dus, zo’n duurzame verpakking!