Deze week sprak ik een pas afgestudeerde student. De jongeman was druk aan het solliciteren. Hij vertelde dat hij in een week ruim honderd euro had uitgegeven aan reiskosten om zich bij de potentiële werkgever te kunnen presenteren. Ja, als je niet meer studeert, eindigt je ‘studentenreisproduct’. Dus moet je zelf lappen. Geen een van die werkgevers (en tussenpersonen) had hem aangeboden om de reiskosten te vergoeden. Dit ging overigens niet om een baan in de printwereld. Je moet van goeden huize komen, ofwel over-assertief zijn, om dit vooraf of tijdens je sollicitatie zelf ter sprake te brengen. Als werkzoekende ben je over het algemeen toch voorzichtig en wil je je potentiële werkgever niet voor het hoofd stoten. Je bent afhankelijk. Natuurlijk heeft ook de werkgever een bepaalde afhankelijkheid, maar iedereen zal begrijpen dat de verhoudingen toch scheef zijn. Er is geen wet die bedrijven verplicht reiskosten te vergoeden. Er schijnt wel een sollicitatiecode te zijn. Maar daar geldt vrijheid blijheid voor de werkgever, want de ondernemer kan van te voren aangeven of de kosten vergoed worden. Kan.
‘Maak ambassadeurs van je sollicitanten’
Je hoort de bedrijven al beargumenteren. ‘Jij investeert in jouw toekomst.’ Nog even en ze zeggen dat je blij mag zijn dat je überhaupt wordt uitgenodigd. Natuurlijk ben je blij met de kans, maar dat is wat anders dan dankbaar. Draai het eens om. Ook de potentiële werkgever investeert in de eigen toekomst. Gaat een werkgever ooit bij de sollicitant op bezoek? Nee toch? De werkgever zit er warmpjes bij en laat de kandidaten langs marcheren. Het gevoel dat de sollicitant heeft, als geen vergoeding voor reiskosten wordt aangeboden, is ongemak en misschien zelfs verdriet. Dit probleem geldt overigens niet alleen voor studenten. Dit geldt voor iedereen die een baan zoekt. Ook de in de ww of bijstand terecht gekomen vijfenvijftigplusser. De beschikbare budgetten zijn dan beperkt. Hou daar svp rekening mee. Slecht die barrière. Maak ambassadeurs van je sollicitanten. Bied die reiskostenvergoeding en geef dat al aan in de vacature. Dat is goed voor jouw imago en jouw toekomstige toegevoegde waarde.
Robbert Delfos
Hoofdredacteur PRINTmatters