Abonneren  Inloggen

90% van de Nederlanders leest folders, papieren folder blijft populair

5 september 2025

De papieren folder is onverminderd populair. Dat blijkt uit het nieuwste, onafhankelijke Bereiksonderzoek Folders 2024/2025, uitgevoerd door GfK onder begeleiding van het Nationaal Media Onderzoek (NMO). Uit het onderzoek komt naar voren dat maar liefst 90% van de Nederlanders van 18 jaar en ouder nog altijd folders leest, vooral op papier, maar ook in digitale vorm. Dat komt neer op 12,9 miljoen mensen. Daarmee is het bereik gelijk gebleven ten opzichte van vorig jaar.

Niet alleen blijkt uit het onderzoek dat het bereik van folders hoog is, maar ook de attentiewaarde. Consumenten nemen echt de tijd voor folders: gemiddeld 15 minuten per week, vooral in het weekend en op maandag. Lezers waarderen folders vooral als informatief, praktisch en inspirerend. De belangrijkste reden om ze te lezen? Aanbiedingen vinden. Maar ook ontspanning en winkelinspiratie spelen een rol.

Papieren folders activeren

Volgens het onderzoek doen folders meer dan alleen informeren en inspireren. Ze zetten lezers ook aan tot actie:

  • 86% van de lezers komt in actie na het lezen
  • 55% stelt het boodschappenlijstje samen met behulp van papieren folders
  • 47% koopt daadwerkelijk iets dat ze in een folder hebben gezien

Onafhankelijk onderzoek

Het Bereiksonderzoek Folders werd uitgevoerd in opdracht van drukwerkverspreider Spotta, door marktonderzoeksbureau GfK onder begeleiding van NMO. ‘Tijdens het analyseren van de onderzoeksresultaten viel het op hoe krachtig de brievenbus nog altijd is als kanaal’, aldus Alke Bassler, Head of Media Research, GfK. ‘In een tijd waarin communicatie steeds meer digitaal wordt, blijft de fysieke folder opvallend relevant. Dat ruim 9 miljoen Nederlanders folders via de deurmat ontvangen, onderstreept hoe sterk fysieke aanwezigheid nog steeds werkt, de folder komt letterlijk binnen.’

Inken Oestmann, Research Manager NMO: ‘In een wereld vol schermen blijft die stapel papier op de deurmat verrassend relevant. Juist daarom is goed onderzoek naar het bereik van folders belangrijk. Maar betrouwbaarheid komt niet vanzelf. Die vraagt om duidelijke afspraken, scherpe methodes en onafhankelijke toetsing. Dáár komt NMO om de hoek kijken.’

Niet alleen bereik, maar ook actie

Thomas Hopman, CCO Spotta, benadrukt het belang van dit onderzoek voor adverteerders: ‘Folders leveren niet alleen bereik, maar vooral ook actie. De cijfers uit dit onderzoek onderstrepen hoe relevant brievenbusreclame nog altijd is in een doordachte mediamix.’

​Het onderzoek is uitgevoerd onder ruim 2750 Nederlanders van 18 jaar en ouder. Het rapport is op aanvraag kosteloos beschikbaar en kan worden opgevraagd via communicatie@spotta.nl.

Bron en foto: Spotta


​​​​​​​​​​Ontvang wekelijks de gratis PRINTmatters nieuwsbrief in je inbox