Groningse drukker Simian mikt met overname Flyerzone.fr op Franse markt
De Groningse online drukkerij Simian heeft Flyerzone.fr overgenomen. Hiermee breidt de snel groeiende drukker, die al actief is in Nederland en België, zijn activiteiten uit naar Frankrijk. Simian verwacht dat Flyerzone.fr binnen één jaar zijn meerwaarde bewijst dankzij de drukorders van duizenden Fransen.
Simian is in Nederland vooral bekend van het merk en dochteronderneming Reclameland. ‘Flyers, spandoeken, textiel, posters en stickers; de Fransen krijgen in de toekomst ook toegang tot ons volledige assortiment’, aldus Simian-CEO Wouter Haan. ‘Precies alles aan drukwerk dat we in Nederland en België ook aanbieden.’ In België is Drukland.be het label waarmee de drukkerijgigant opereert. De drukker uit Groningen had de Belgische tak van het Flyerzone-label al onder zich. Sinds gisteren, 22 juni, is daar dus ook Flyerzone.fr aan toegevoegd.
Franse markt
Online drukkerij Flyerzone.fr is gevestigd in Montpellier en maakte tot de overname door Simian deel uit van de groep Grafenia. De Franse drukker levert gepersonaliseerd drukwerk aan duizenden klanten in heel Frankrijk. Het bedrijf blijft dezelfde naam voeren en kantoor houden in Montpellier.
De entree op de Franse markt past binnen de strategie van Simian, stelt Haan. ‘Dit is een nieuwe stap in ons groeiverhaal in Europa. De overname moet ons bedrijf extra vleugels geven.’ Om dat te bereiken is er een volledig nieuwe website gebouwd op de domeinnaam www.flyerzone.fr.
Marktaandeel vergroten
Alle Franse bestellingen zullen in Groningen gedrukt worden. Daar heeft Simian meer dan vijf voetbalvelden aan productie staan. Vanuit Nederland wordt heel Frankrijk beleverd. Juist doordat Simian alles in eigen huis produceert, is het nieuwe aanbod voor Franse klanten op Flyerzone.fr groter dan het eerst was. ‘En dat tegen lagere prijzen dan klanten van Flyerzone gewend waren. Met die aanpak hopen we snel marktaandeel te winnen in Frankrijk’, aldus Haan. Hierbij sluit hij niet uit dat de drukkerijgigant zijn activiteiten in de toekomst ook naar andere landen gaat uitbreiden.
De komst naar Frankrijk is het tweede buitenlandse avontuur binnen het internationale groeiverhaal van Simian. Sinds 2010 is Simian actief in België. In 2021 openden de Groningers voor het eerst ook een fysiek kantoor over de grens. Begin dit jaar betraden ze de Franstalige markt, met de komst naar Wallonië. Toen sloot Haan al niet uit dat dit het startpunt zou zijn om ook de Franse markt te gaan veroveren.
Geen nieuws missen?