Abonneren  Inloggen

Simian opent vestiging in België

13 juli 2021

Simian wil vanuit een eigen vestiging in Brugge de 7,5 miljoen euro Belgische omzet, die nu al via dochter Drukland.be binnenkomt, flink uitbouwen. PRINTmatters sprak met Simian-eigenaar Wouter Haan in het net betrokken pand in hartje Brugge over de nieuwe ontwikkeling. ‘We willen de Belgische omzet verdubbelen.’

De Nederlandse online-drukkerij Simian, waar nu 160 mensen werken in de vestiging Westerboek, werkt in België, net als in Nederland, met 3 labels; Drukland, Flyerzone en Reclameland. In totaal verwacht Haan met zijn onderneming dit jaar 25 miljoen euro omzet aan druk-, print- en signwerk te realiseren. Dat is inclusief de omzet die in België gescoord wordt.

Drukland.be populairst bij Belgen

De meeste Belgische omzet van de huidige 100.000 Belgische klanten (nu 7,5 miljoen euro) komt binnen via het bij de zuiderburen meest geaccepteerde merk: Drukland.be. Vandaar dat juist dat merk vanaf nu extra gepromoot wordt. ‘We zullen nog meer inspelen op de trends die in België anders zijn dan in Nederland. Belgen kopen bijvoorbeeld meer vlaggen, bedrukte kleding, spandoeken en banners dan Nederlanders. En ze willen de bestelling vaak sneller in huis hebben.’ Met de genoemde omzet zegt Haan nu al de nummer 2 te zijn in de Belgische online drukwerkwereld.

Simian-eigenaar Wouter Haan voor het pand van waaruit de Belgische service-afdeling opereert.

Geen productie in België

Op de vraag of er vanwege afstand ook in België geproduceerd gaat worden, zegt de Simian-directeur dat ook de nieuw begrote extra omzet gewoon in het Groningse Westerbroek gemaakt wordt. ‘Ook vanuit België is het vandaag bestellen en morgen leveren.’

Deze foto is Simian in Nederland. In België start een team van 10 man vanuit een historisch pand in Brugge.

Belgisch personeel

Haan kiest voor een service-vestiging in het land zelf. De reden is taal. Ondanks dat de Vlaamse Belgen en Nederlanders dezelfde taal spreken, zijn er toch voldoende nuances/verschillen die optimale communicatie in de weg staan. ‘Met onze eerste Belgische vestiging spreken we gewoon nog beter de taal van de Belgische consument. Daardoor verwachten we binnen 3 jaar de omzet te verdubbelen tot 15 miljoen.’ De reden om te kiezen voor Brugge is personeel. In de regio Brugge is het in tegenstelling tot Antwerpen en Brussel relatief eenvoudiger om gekwalificeerd personeel te werven. ‘We hopen de vacatures snel in te vullen. We willen dat onze Belgische service eind juli operationeel is.’ In eerste instantie wordt het Vlaamse deel bewerkt. De volgende stap is Wallonië. Groot voordeel is dat de nieuwe personeelsleden ook Franstalig zijn.

Historische Markt

Inclusief Nederlandse begeleiding start de nieuwe Drukland.be-entiteit met ruim 10 man. De medewerkers krijgen het ongetwijfeld naar hun zin bij zo’n dynamische online-onderneming. Maar wie de locatie aan de historische Markt in hartje Brugge een beetje kent, weet dat er nog meer plussen te verzinnen zijn.

De historische en sfeervolle Markt in Brugge.