Abonneren  Inloggen

Van Kalenderwedstrijd naar Design Thinking

29 maart 2019

De organisatie van de Kalenderwedstrijd houdt het voor gezien. Het is einde drukwerkwedstrijd. In plaats van het product steekt de organisatie de centjes nu in een managementtraining.

Het is even wennen voor de bedrijven die gewoonte getrouw meededen aan de Kalenderwedstrijd. De belangstelling voor het event nam af, evenals de hoeveelheid beschikbare financiële middelen. Er zit nog wat in het potje en dat wordt nu gespendeerd aan een heel ander, origineel en misschien wel kansrijk alternatief: design thinking.

De gedachte is om beslissers van (grafische) ondernemingen een dag uit hun dagelijkse business te halen en in een compleet andere omgeving te helpen tot nieuwe verdienmodellen te komen. Op zich niet zo’n gekke gedachte. Voor minder dan 100 euro ontdekt de ondernemer misschien wel een compleet nieuwe route of product. Het event van 1 dag vindt plaats op 11 april in Ulvenhout.

 De organisatie omschrijft het als ‘hack your own industrie’. Ofwel, stap uit je vaste denk- en werkpatronen. Het belooft een intensieve dag te worden waar met elkaar de uitdaging wordt aangegaan, met de focus op creativiteit en probleemoplossende vaardigheden. ‘Onder begeleiding van de strategische specialisten van LAA (Lean Analytics Association) maak je kennis met deze werk- en denkwijze, bedenk je samen met andere deelnemers ideeën en werk je ze uit in eenvoudige, sterke concepten/oplossingen. Deze oplossingen worden aan het eind van de dag besproken op haalbaarheid en krijgen een waarde toegekend. De uitleg door de mensen van LAA wordt in het Engels gegeven, je brainstormt in het Vlaams/Nederlands.’

Design Thinking is in vele andere sectoren een succesvol instrument om veranderingen te bedenken, testen en valideren. Veel bedrijven hebben hier baat bij en werven een stabiele positie in de markt. Binnen de grafische industrie wordt Design Thinking nog nauwelijks toegepast. De stichting Kalenderwedstrijd wil de sector kennis laten maken met dit bijzondere proces om zo nieuwe impulsen te stimuleren. 

Er is ruimte voor maximaal 75 beleidsmakers/beslissers (vijf werkgroepen). Er zijn nog enkele plekken vrij.
Inschrijven kan via www.hackyourownindustry.com.