
Reclameland investeert 1 miljoen euro in boekenmachines
Online drukkerij Reclameland investeert in totaal 1 miljoen euro in nieuwe Horda boekenmachines. Dankzij de uitbreiding van het machinepark in Westerbroek kan de drukkerij nu grote oplage hardcovers en multomappen maken. CEO Wouter Haan noemt de investering noodzakelijk om het aanbod verder uit te breiden.
Tot voor kort lijmden medewerkers van de Groninger drukkerij alle hardcovers met de hand. Dat kostte veel tijd en beperkte de oplage tot een maximale oplage van 50 per dag. Met de nieuwe boekenmachine gebeurt dit automatisch en daardoor kan Reclameland dagelijks een productie leveren van duizenden boeken per dag. Eind dit jaar moet de dagelijkse oplage verder gegroeide zijn naar meer dan 10.000 exemplaren.
Eigen beheer
In eerste instantie zet de online drukker de boekenmachine in voor de productie van hardcovers en multomappen. De Chinese machine heeft echter nog veel meer opties te bieden. ‘We kunnen er boeken mee vouwen, maar bijvoorbeeld ook geschenkdozen’, aldus Haan. ‘Het unieke van de machine is de hoge oplage die wij nu aankunnen. Binnen de Benelux zijn wij de eerste drukkerij die gebruik maakt van een Horda boekenmachine.’
De boekenmachine kan ook ingezet worden voor kleinere orders. Haan: ‘Het is ook al mogelijk om de machine in te schakelen voor een oplage van honderd exemplaren. Als je boeken in eigen beheer wilt uitbrengen, dan kan dat ook bij ons. Voor de kosten van het papier en karton maakt het niet zoveel uit.’ Hiermee doelt hij op de kostprijs die hetzelfde blijft, ongeacht het aantal exemplaren dat gemaakt wordt.
De investering past volgens het bedrijf binnen de groeiambitie van Reclameland. In september 2020 werd al een innovatieve Landa-pers aangeschaft. Daarnaast timmert de drukkerij over de grenzen flink aan de weg. Zo is Simian, het moederbedrijf van Reclameland, inmiddels ook actief in België en Frankrijk. Onlangs betrad het bedrijf met de lancering van Flyerzone.fr de Franse markt.