Abonneren  Inloggen

Groei dankzij een groen geluksgevoel

4 juli 2022

Gedrukte kaartjes met papier waarin bloemzaad is verwerkt. Stop je die in de grond dan krijg je een bloemenveldje. Negen jaar terug startte BLOOM your message op de bekende ‘zolderkamer’. Nu liggen de ‘bloeikaarten’ van de Schiedamse onderneming in 500 winkels in 10 EU-landen, bij retailers die de duurzaamheidswens van de consument begrijpen.

Dit zijn toch de mooie verhalen. Mensen die vanuit een compleet andere hoek de drukwerkwereld binnen stappen met een origineel op duurzaamheid gebaseerd idee, er met passie voor gaan om er uiteindelijk een mooie business mee te ontwikkelen. We spreken met mede-eigenaar Sjoerd van Dijk in het Schiedamse ONS-Gebouw, het voormalig kantoorgebouw van de Openbare Nutsbedrijven Schiedam. ‘Hier kwamen Schiedammers hun energierekening betalen.’ BLOOM your message huurde een aantal jaar geleden 1 kantoortje, maar beslaat ondertussen bijna de hele begane grond op deze ‘Plek voor pioniers’.

Bij een wijntje

Over het ontstaan van deze leuke drukwerk business zegt Van Dijk: ‘We deden een wijntje en spraken over de toepassing van zaadmatjes in de landbouw. Dat hele dunne papier, met om de zoveel centimeter een zaadje, werd destijds van de rol op het land gelegd. Ik adviseerde vanuit mijn baan als beleidsmedewerker economische zaken bij verschillende Brabantse gemeenten ondernemers op het gebied van duurzaamheid. Dat ging veelal over de combinatie van natuurbeheer en toerisme in de Biesbosch. Die duurzame kant zat er altijd al in. Samen met mijn vrienden Sun en Querien dachten we na over wat er je nog meer kon doen met zo’n toepassing. Na zelf wat papierscheppen - in de categorie aanklooien- zijn we met een klaptafel op een marktje gaan staan, Rotterdam Zaait. Daar was onmiddellijk belangstelling van winkeliers.’ Na enige tijd klopte ook een duurzame organisatie aan, de club groeide lekker door, waarna het drietal de handel professionaliseerde, hun banen opzegden en verruilden voor het ondernemerschap.

Anno 2022 kent BLOOM your message een flink assortiment kaartjes in diverse talen

70% is zakelijke markt

Zo’n 80% van de handel bestaat uit kaartjes, allemaal voorzien van plant-instructie. Van de totale omzet komt zo’n 70% uit de zakelijke markt. Denk aan kaartjes naar personeel en uitnodigingen voor events. De rest komt uit de 500 winkels in 10 EU-landen, van bloemisten, concept stores tot winkelketens. Het assortiment aan kaartjes is enorm en leuk en optimistisch vormgegeven. ‘Querien, opgeleid als architect aan de TU Delft, is ons creatieve brein. Bij productontwikkeling en design komt zij al snel met een schets en dat is bijna altijd raak. We willen mensen verrassen, doen verbazen en een geluksgevoel geven. Dat assortiment groeit continu.’ Ook potloden behoren tot het assortiment. Na gebruik stop je het resterende deel van zo’n bloeipotlood in de grond, waarna je tuin of pot een bloem rijker is. Sommige producten worden verrijkt met confetti, een duurzame papieren versie met zaadje. Ook bestaat er een moestuin-lijn met groentesoorten per seizoen -je moet er maar op komen-. ‘Vorig jaar publiceerden we de plantbare kalender, waarbij je iedere 2 maanden een bladzijde kan planten.’

Bijenhotelier

Het nieuwste product is een bijenhotel. ‘Dat is een zelfbouwpakket dat we in 2021 op de markt brachten en hard loopt. Wij vinden dat zo’n product minstens goedgekeurd zijn door de Nederlandse Bijenstichting. We zijn bijna een jaar bezig geweest om de juiste rietjes te vinden waarin een bij eitjes legt. Sommige geurtjes bevallen niet, idem voor sommige materiaalsamenstellingen en de diameter is van groot belang. Dat proces willen we echt helemaal zelf doorlopen. Nu ligt het zelfs in de webshop van de Bijenstichting.’ Kinderen kunnen het inkleuren. ‘Duurzaamheid is leuk. Daarom zit er ook een leuke instructie bij voor de bijenhotelier met teksten als ‘zorg goed voor je gasten’. Ik heb twee knalroze bijenhotels in mijn tuin, omdat mijn dochters dat mooi vinden. Leuk toch?’

Bloedende klavertjes vier

Het lijkt simpel; doe maar een zaadje in het papier en klaar is je handel. Maar zo eenvoudig is het niet. Er is echt sprake van research and development. ‘Zaad is een levend organisme. Als je het drukwerk door een laserprinter haalt, zijn al je zaden dood. En niet alle zaden kan je verwerken in papier. We krijgen vanuit marketing perspectief hele leuke verzoeken, maar niet alles kan, helaas. Al jaren proberen we zaad van klavertjes 4 te verwerken. Maar die gaan bloeden, net als vergeet-me-nietjes, die geven kleur af. Dan krijg je gele vlekken in je papier, soms pas na maanden. Het verhaal is mooi, maar niemand koopt dat.’ Ook het toevoegen van zaad aan papier is een vak apart. ‘Je werkt met vocht, maar het mag niet gaan ontspruiten voor het uiteindelijk door de consument in de grond wordt gestopt. Overigens kan het vergeet-me-nietje wel in het potlood. Er is volgens mij geen schooljuf in Nederland die nog nooit zo’n potlood heeft gehad.’

Zelf drukken

Het team is nog steeds compact, inclusief de 3 partners bestaat het uit 5 man. Voor een deel van de werkzaamheden hebben ze partners in de regio. ‘Dat zijn partners die liefde voor het product hebben en gaan voor kwaliteit. We willen niet gaan voor goedkoop, je mag zien dat het om kwaliteit gaat. We doen geen concessies. En we besteden veel uit aan sociale werkplaatsen. We hebben tenslotte ook een maatschappelijke taak. Dat zijn 5 locaties die constant bezig zijn met ons product. Dat gaat van confetti en dennenappels tellen tot het inpakken. Op die manier kunnen we ook eenvoudiger op- en afschalen.’ Zelf drukken ze ook. ‘We hebben zelf een drukapparaat opgebouwd, waarmee we op verantwoorde wijze kaartjes in verschillende oplages drukken.’

Geen concessies

‘We doen ook geen concessies op het gebied van duurzaamheid. Dat iemand 10.000 stuks per uur kan maken, vind ik niet belangrijk. Ik wil weten wat je doet en hoe je het produceert. Hoe het bedrijf in elkaar steekt, hoe je met personeel omgaat. Dat is wat mensen kopen, het eerlijke product. Dat is ook de reden dat we alles zo dicht mogelijk in de buurt maken. We zullen nooit iets uit China halen, omdat de keten moeilijker is uit te pluizen als het ver weg gebeurt. Ons doel is nooit geweest om snel rijk te worden., Ondernemen moet leuk zijn. De vrijheid, lol en duurzame betrokkenheid bepalen de keuzes die we maken. We zijn marktleider en verdienen nu een goede boterham aan een eerlijk en goed product. Laten we hopen dat we met z’n allen een economie kunnen bouwen rondom duurzaamheid.’