Abonneren  Inloggen

Hoe is het met… Dienstencentrum

8 mei 2020

‘We zijn een MKB-bedrijf en een ziektegeval van een van onze collega’s door Corona heeft bij ons een grotere impact dan bij een groter bedrijf. Vandaar dat we direct met een Corona-protocol zijn gaan werken', aldus Frank den Hartog, directeur van Dienstencentrum.

Den Hartog: ‘Dit is een ingrijpende crisis. Ten eerste omdat het de gezondheid van mensen betreft, en dus ook van onze medewerkers en klanten, maar zeker ook omdat het tegelijk een economisch probleem is. We zijn dan ook meteen gaan kijken wat we wel kunnen doen, waarbij de gezondheid van onze mensen en onze klanten voorop staat. Een deel was makkelijk, want omdat we adviseurs zijn, zijn we gewend aan werken op afstand. We hebben het kantoor wel open gehouden voor het secretariaat en mensen die liever soms daar wilden werken, maar wel met een minimale bezetting en uiteraard met inachtneming van alle geldende Coronavoorschriften.’

Lees alles over Corona in de grafische industrie in ons speciale Coronadossier.

Klanten helpen

‘Maar dat is intern. Ondertussen willen we ook graag onze klanten helpen en moesten we bedenken hoe we dat gingen organiseren. En eerlijk is eerlijk: soms kunnen we dat niet. Als we een training moeten geven waarbij groepsdynamiek en samenwerking belangrijk is, dan kan dat gewoon niet. Maar veel adviestrajecten op het gebied van bijvoorbeeld Arbo, kwaliteit, milieu en lean management gaan zo veel mogelijk wel door. Klanten zijn daar ook blij mee, want nu hebben ze meer tijd om dit soort zaken op te pakken, zodat ze in het najaar klaar zijn voor de weer toenemende hoeveelheid werk. Alleen als het niet anders kan, gaan we langs, maar ook dan alleen strikt onder de geldende Coronaregels. Maar gelukkig hoeft dat niet veel, onder andere omdat we met een aantal certificeerders afspraken hebben kunnen maken over hulp op afstand.’

Goede moed

‘Het beste is toch om goede moed te houden en er positief in te staan. Wij proberen dat zelf te doen en de adviseurs merken toch dat ook veel bedrijven waar zij mee te maken hebben er zo in staan. In de vrijgekomen tijd pakken we zelf zaken op die we al langere tijd wilden doen, maar waar we niet aan toe kwamen en we zien dat onze klanten dat ook doen. Daarom geven we ook regelmatig gratis advies en organiseren we webinars, bijvoorbeeld over de NOW-regeling, het Huishoudelijk Reglement en over het opstarten van onder meer verbetertrajecten zoals voor CO2-reductie of energie, zaken waar de bedrijven na Corona toch mee verder moeten. Het blijft koffiedik kijken, maar ik verwacht vanaf september weer binnen de bedrijven te kunnen ondersteunen en helpen.’