Terug naar overzicht

Print

Heidelberg breidt abonnementsmodel uit

De Duitse drukpersenbouwer Heidelberg startte een paar jaar geleden met gebruiksgebaseerde contracten. In eerste instantie alleen voor machines, maar nu ook voor software, onderhoud en verbruiksgoederen.

  • 24 sep 2019

Heidelberg noemt de abonnementsgebaseerde contracten een groot succes, die alle deelnemende drukkers in meer of mindere mate voordeel zou opleveren en die de persenbouwer zelf minder gevoelig maakt voor economische schommelingen. Het enkele jaren geleden geïntroduceerde model gold in eerste instantie alleen voor nieuwe machines, waarbij klanten een bepaalde prijs per afdruk betaalt en Heidelberg daarvoor zorgt voor machines en alle bijbehorende verbruiksgoederen (behalve papier).
Nu kunnen klanten op eenzelfde manier gebruik maken van de modules van de Prinect workflowsoftware, van onderhoud en van verbruiksgoederen. Deze nieuwe contractvormen zijn ook niet meer beperkt tot nieuwe apparatuur, maar kunnen ook op een al aanwezig machinepark worden ingezet.
In de toekomst wil Heidelberg dat dit soort contracten goed zijn voor een derde van zijn inkomsten. Het bedrijf kondigt dan ook nu al aan op Drupa 2020 wederom nieuwe abonnementsmogelijkheden te introduceren.