Terug naar overzicht

Print

Gepersonaliseerde krant op basis van big data

De Duitse Funke Media Group in Essen is gestart met het op de markt brengen van gepersonaliseerde kranten. Adverteerders kunnen hun gewenste doelgroep nu persoonlijk aanspreken via een nieuw printproduct.

  • 8 aug 2019

De uitgeverij noemt deze nieuwe mediavorm ‘Smart Paper’. Deze vorm biedt adverteerders de mogelijkheid om in krantvorm hun doelgroep direct te benaderen. De inhoud kan worden aangepast voor elke individuele lezer en per regio. Een innovatieve combinatie van abonneegegevens, inhoud en nieuwe printtechnologie maakt deze gerichte aanpak mogelijk in een uiting van minimaal acht pagina’s. Elke lezer wordt persoonlijk en individueel aangesproken, bijvoorbeeld via een begroeting, dankzij een combinatie van database en digitaal printen. De advertentiepartners selecteren de doelgroep uit de Funke-abonneepool van adressen, bijvoorbeeld gedifferentieerd naar leeftijd, woonsituatie of financiële situatie, waardoor ‘waste’ vrijwel is uitgesloten. Deze speciale krant draagt per regio het herkenbare krantlogo. De eerste nationale adverteerder was de Duitse lijfrente-aanbieder Grundbesitz AG.

‘Met Smart Paper combineren we de fascinerende mogelijkheden van big data met de uitstraling van een printproduct, zoals dat nog nooit eerder in deze vorm is geïmplementeerd’, zegt salesmanager Evangelos Botinos. ‘De eerste boekingen tonen dat er een enorm potentieel bestaat voor innovatieve advertentieformats die verder gaan dan het klassieke printproduct.’