Terug naar overzicht

Print

Drukwerkdeal.nl: ‘Race to the bottom is allang gaande’

Haico Meijerink van Drukwerkdeal.nl reageert op de berichtgeving rondom de publicatie Grafimedia in cijfers, een publicatie van GOC in opdracht van het A&O Fonds Grafimediabranche over 2018. Het beeld van hogere verkoopprijzen en winsten die op peil zijn gebleven, verdient volgens de algemeen directeur van ‘de grootste online drukkerij van de Benelux’ nuancering.

  • 12 jul 2019

‘Normaal gesproken leg ik de meeste marktonderzoeken naast me neer. In de grafimediawereld word je er al jaren niet veel vrolijker van,’ zegt Meijerink als reactie op het recent verschenen onderzoeksrapport over de grafimediabranche. ‘Van nature ben ik behoorlijk optimistisch en dan mijd je vanzelf slechte berichten; ze zouden maar zo je goede humeur kunnen aantasten.'

‘Na het lezen van het onderzoek Grafimedia in cijfers (waarover PRINTmatters op 27 juni berichtte, red.) voel ik toch de noodzaak te reageren. In de headlines van het onderzoek en ook in het hieropvolgende bericht van PRINTmatters wordt voor de branche het beeld geschetst van hogere verkoopprijzen en winsten die op peil zijn gebleven. In afwezigheid van een goed beeld voor een groot deel van de bedrijven die in het onderzoek zijn meegenomen, wil ik, als algemeen directeur van de grootste online drukkerij van de Benelux, dit beeld nuanceren voor het deel van de markt waarvan wij deel uitmaken.’

‘Van prijsverhogingen is al jaren geen sprake. In de afgelopen 12 maanden zijn de prijzen wederom gemiddeld met 10% gedaald. Naast de, overigens ook in het rapport geconstateerde, voortdurend oplopende inkoopprijzen voor papier (>8%) en de stijging van de transportkosten (NEA index >4%) moet je dus al fors efficiënter zijn om je winst op peil te houden..... Die business case zou direct de Harvard Business Review halen!’

‘De race to the bottom is al lang en breed gaande en enkel de sterkste bedrijven - die zelf produceren, voldoende schaalgrootte hebben en de hele keten beheren - zullen op basis van hun niet-aflatende belofte van service en kwaliteit aan klanten, in combinatie met het kostleiderschap overwinnen. Een survival of the fittest!’

Heeft u, net als Meijerink, behoefte om uw mening te geven over de publicatie Grafimedia in cijfers, dan kunt u die sturen naar redactie@printmatters.nl.